لزوم توجه به فرهنگ بومی و ارزش‌های دینی در برگزاری تورهای گردشگری

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، محمدرضا مجیدی پیش از ظهر جمعه در دیدار با دهیار و اعضای شورای مسک اظهار کرد: در جای جای خراسان جنوبی ظرفیت های بزرگی برای گردشگری وجود دارد که باید معرفی شوند.

وی بیان کرد: حتی مواریث فرهنگی ثبت شده در فهرست جهانی چون قنات بلده فردوس، بیابان لوت و باغ اکبریه و روستای خراشاد نیازمند معرفی و کار بیشتر دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: در روستای تاریخی مسک نیز مشاهیر زیادی چون پروفسور کامیابی مسک و فرصت های گردشگری چون بناهای قدیمی وجود دارد.

مجیدی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مسک فرصتی برای پژوهش های باستان شناسی است، افزود:مسک به لحاظ آداب و رسوم نیز بسیار غنی است که این بخش هم در قالب میراث ناملموس باید معرفی شود.

وی با تبیین ضرورت احیاء آثار باستانی و فرهنگی روستای مسک و مناطق اطراف آن گفت: در این حوزه علاوه بر ابعاد اقتصادی ، حفظ و حراست از میراث فرهنگی برای نسل آینده حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به ضرورت حفظ میراث ناملموس، اظهار کرد: یکی ازجنبه های میراث فرهنگی که در حال فراموشی است لهجه های بومی می باشد که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

مجیدی بیان کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی برگشت به هویت و اصالت خود ما است و از این جهت فرهنگ وهویت بومی باید حفظ شود.

وی با انتقاد به تکیه بر اقتصاد نفت محور ان هم در قالب خام فروشی  ادامه داد: در بسیاری از کشورهایی که حتی از منابع نفتی بهره مند هستند با تکیه بر تلاش و کار و نوآوری و خلاقیت و مالیات و کار ، چرخهای اقتصادی کشورشان را می چرخانند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند افزود: هزینه کردن در حوزه بهسازی میراث فرهنگی و آثار باستانی سرمایه گذاری است که در خراسان جنوبی گاه از این موضوع مهم غفلت می شود.

مجیدی با بیان اینکه می توان شرکت چند منظوره ای برای احیاء مواریث فرهنگی مسک با مشارکت کلیه مردم از ساکنان و غیر ساکنان در ایران و جهان باشند راه اندازی کرد، گفت: در این اتفاق همه مؤلفه های لازم برای کار و سرمایه گذاری چون سود اقتصادی و مهمتر از آن حفظ میراث فرهنگی وجود دارد.

وی  اظهار کرد: این مجموعه در گام اول می تواند بر احیای قلعه مسک کار کند که با احیاء آن راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی،  رونق صنایع دستی و بسیاری موضوعات دیگر را به همراه دارد.

رئیس  کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند، یادآور شد: باید با تکیه به توان محلی  به احیاء مواریث فرهنگی اقدام کرد و منتظر نماند و البته از کمک و مشاوره فنی بخش دولتی استفاده کرد.

 مجیدی گفت: در برگزاری تورهای گردشگری باید به فرهنگ بومی و ارزش‌های دینی و حفظ هویت و اصالت اهالی بومی مردم توجه شود.

در این دیدار، یوسفی دهیار و برخی از اعضای شورای روستای مسک دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و مرتضایی از فرهنگیان مسک که مطالعات و پژوهش هایی در زمینه مواریث فرهنگی و تاریخ مسک انجام داده است گزارشی ارایه کرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.