خطر جدی سقوط نماهای رومی در قم/ توجه به سبک زندگی در معماری شهری

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، امین مقومی صبح شنبه در نشست خبری که در سازمان نظام مهندسی قم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد پربرکت حضرت زهرا(س) و روز مهندس، به آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هم از دستاوردهای انقلاب است. آسیب‌ها و نقاط ضعفی هم در اجرای این قانون وجود دارد که باید آسیب شناسی شده و بهبود یابد که این مهم با اصلاح قانون این مهم به زودی میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت و دولت‌ها با این تدبیر سرمایه‌های ملی را صیانت کرده‌اند، گفت: این مسئله یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در این زمینه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به حجم فارغ التحصیلان مهندسی گفت: ایران در این زمینه پس از انقلاب توانسته در مرتبه دومین کشور دنیا را به دست بیاورد که این مسئله هم آسیب و هم قوت است. همچنین در استان قم نیز شاهد رشد قابل توجهی در ایجاد رشته‌های مهندسی و میزان فارغ التحصیلان این رشته پس از انقلاب هستیم که امیدواریم از این ظرفیت به صورت مطلوب بهره برده شود.

وی به حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و بیان داشت: در این حوزه اقدامات مناسبی صورت گرفته ولی همچنان در چند حوزه مغفول مانده است.

مقومی ادامه داد: استان قم در حوزه انرژی، مقررات ملی در مبحث ۱۹ خلأ بسیاری وجود دارد که باید با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی به این مسئله توجه شود و لازم است بحث‌های تخصصی آن با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نگهداری هیچ اقدامی در کل کشور به صورت جدی صورت نگرفته است، عنوان کرد: اشکالاتی به مبحث دوم مقررات ملی مجموعه تدوین کننده وارد کردند که امیدواریم با برطرف شدن این مشکلات شاهد اجرای صحیح باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام بحث ارتقاء و تقویت و کارآمدی نظام مهندسی ذکر و به بقیه سیاست‌های کلی نظام اشاره شده است.

توجه به سبک زندگی در معماری شهری مهم‌ترین شاخص بیانات رهبری در گام دوم انقلاب

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در راستای گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: شاخص‌ترین موضوعی که در بحث مهندسی می‌شود به آن توجه کرد، بخش پایانی این بیانیه در ارتباط با سبک زندگی است.

مقومی اضافه کرد: سبک زندگی به صورت تخصصی به حوزه معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده‌ها ارتباط دارد و در سیاست کلی نظام در بخش خانواده بندی به نام بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده وجود دارد.

وی بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده را از مهم‌ترین مطالباتی دانست که باید از سوی مجلس و دولت پی گیری شود و در این راستا برنامه‌ریزی جدی انجام و عملیاتی شود.

نقص اجرای قانون مقررات ملی ساختمان مهم‌ترین عامل فاجعه زلزله کرمانشاه

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه در حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان دو دوره وجود دارد، تصریح کرد: دوران پیش و پس از اجرای مقررات ملی ساختمان که وقوع زلزله‌های رودبار و منجیل به دوران پیش از اجرای مقررات ملی ساختمان بود که این حادثه کشته بسیاری را به دنبال داشت و زلزله بم نیز که اوایل اجرای این قانون بود و مقررات ملی هنوز شکل نگرفته و به صورت کامل اجرا نشده بود و زلزله کرمانشاه نیز به دوره پس از اجرای این قانون اختصاص دارد اما مشکلاتی که براثر زلزله به وجود آمد ناشی از خلأهای نقص اجرای مقررات ملی بود.

وی با بیان اینکه نقص اجرای مقررات ملی ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد ساختمانی دو مسئله مهمی است که موجب وقوع فاجعه در کرمانشاه شده بود، گفت: در ۲۳ سالی که از اجرای این قانون می‌گذرد به فرهنگ‌سازی و اجرای قانون با کمک مردم اهتمام داشتیم که این مسئله به اجرای این قانون کمک شایانی داشته است.

مقومی اضافه کرد: در بحث معماری در قم، نماهای نامناسب مانند نمای رومی فارغ از بحث فرهنگی در حوزه ایمنی نما نیز مشکلاتی وجود دارد و در صورتی که حادثه‌ای رخ بدهد بسیار بیشتر از خسارت‌هایی است که رخ می‌دهد.

وی با عنوان اینکه وزیر کشور ابلاغ جدی و محکمی در زمینه تخلفات ساختمانی داشته است، بیان کرد: در این زمینه به صورت جدی به شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی کشور ابلاغ شده است و این مسئله یک دغدغه و مطالبه عمومی است که باید به آن توجه شود.

مقاوم‌سازی بافت فرسوده در دستورکار شهرداری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با تأکید بر اینکه ساخت و ساز در استان قم در طول یک سال گذشته افزایش داشته است، گفت: آمار نشان دهنده رشد قابل توجهی در مقایسه ۱۰ ماه امسال نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته بوده است. هرچند این رشد در ساختمان‌های بالای پنج طبقه به صورت چشمگیر نبوده است ولی در ساختمان‌های سه تا پنج طبقه شاهد رشد خوبی بودیم.

وی با بیان اینکه در دوره هفتم هیئت مدیره راه‌اندازی مجریان ذی‌صلاح را داشتیم، عنوان کرد: تمام ساختمان‌ها مجری ذی‌صلاح و سازنده دارای صلاحیت لازم دارد و نیاز است همه سازندگان به بهره‌برداران پاسخگو باشند که در این حوزه خلأ جدی وجود دارد ولی امیدواریم فرهنگ‌سازی شود کسانی که به ساخت و ساز را به صورت معمار تجربی، انبوه‌سازی و یا پیمانکاری انجام می‌دهند پروانه اشتغال داشته باشند.

مقومی، مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده را کاری مناسب ذکر کرد و گفت: این کار به صورت سه ساله انجام شد و دوره آموزشی طولانی برای کسانی که تمایل داشتند برگزار شد که بیش از ۱۰۰ نفر آموزش دیده در حوزه خدمات و مقاوم‌سازی وجود دارد که با مشورت این افراد می‌توان از تخریب جلوگیری و مقاوم‌سازی کرد.

وی با اشاره به مسئله شناسنامه فنی ساختمان‌ها که یکی از دغدغه‌های مهم جامعه محسوب می‌شود، گفت: تکمیل آن به صورت الکترونیک انجام می‌شود و پیش نهادهایی به وزارت راه داده شده مانند سند و پایان کار که تک برگی شده شناسنامه ساختمان نیز تک برگی شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.