آمریکا: ترکیه مغایرت میان تملک اس۴۰۰ و وظایفش در ناتو را درک کند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از پایگاه فری نیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: سامانه‌های اس۴۰۰ روسیه با تجهیزات ناتو ناسازگار هستند، امنیت تکنولوژی‌های ناتو را تهدید می‌کنند و مغایر با وظایف خود ترکیه به عنوان یک عضو ناتو هستند. ما به ترکیه هشدار داده‌ایم و همچنان هشدار می‌دهیم که این سامانه را قبول نکند.

پرایس گفت: ترکیه یک عضو مهم ناتو است بنابراین خود این کشور باید مغایرت میان تملک اس۴۰۰ و وظایفش در داخل ائتلاف را درک کند.

ند پرایس در خصوص دیدارهای اروپایی چند روز دیگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بدون جزئیات بیشتر گفت: بایدن فرصت دیدار با همتای ترکیه‌ای خود را خواهد داشت.

روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ قراردادی را بر سر خرید سامانه اس۴۰۰ از سوی آنکارا امضا کردند و روند تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی به طرف ترکیه در تابستان و پایین ۲۰۱۹ صورت گرفت. این توافق موجب بحران در روابط ترکیه با آمریکا شده و واشنگتن از ترکیه خواسته بود به جای آن سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا را بخرد و آنکارا را تهدید به ایجاد تاخیر در فروش جنگنده های اف-۳۵ به آن و اعمال تحریم بر اساس قانون موسوم به قانون “کاتسا” کرد.

با این حال آنکارا قصد کنار گذاشتن سامانه اس-۴۰۰ را ندارد.

اواخر ماه آوریل وزیر امور خارجه ترکیه گفت، طرف ترکیه‌ای به مذاکراتش با روسیه بر سر خرید یک واحد دوم سامانه اس۴۰۰ ادامه می‌دهد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.