تاکید ژاپن بر به رسمیت شناختن حاکمیت چین بر تایوان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که چین به نمایش قدرت در تنگه تایوان و منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌پردازد، مساله تایوان به ویژه از بابت اینکه ژاپن، آمریکا و کشورهای دیگر با آن به عنوان یک جزیره خودمختار روابط نزدیکتر برقرار کنند، یک موضوع حساس است و پکن این جزیره را به عنوان خاک خود که در صورت لزوم با توسل به زور آن را دوباره متحد می‌سازد، در نظر می‌گیرد.

کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی عادی اظهار کرد که “موضع ژاپن این است که روابط کاری را با تایوان در سطح غیردولتی” مطابق با اعلامیه ۱۹۷۲ ژاپن-چین، زمانی که توکیو رسمیت بخشی دیپلماتیک را از تایوان به چین تغییر داد، حفظ کند.

او اظهار کرد: “این سیاست اساسی ما است و تغییری در آن وجود ندارد.”

این اظهارات کاتو یک روز بعد از آن مطرح شدند که چین به این که یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در جریان یک بحث پارلمانی به تایوان به عنوان یک کشور ارجاع داده، اعتراض کرد.

سوگا در این اظهار نظرش در ضمن پاسخ به پرسشی درباره تدابیر مربوط به همه گیری بیماری، اشاره‌ای گذرا به تایوان، نیوزیلند و استرالیا به عنوان “سه کشور” کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد، این اظهار نظر ناقض “وعده رسمی ژاپن مبنی بر در نظر نگرفتن تایوان به عنوان یک کشور” است.

روز جمعه مجلس علیای پارلمان ژاپن با تصویب قطعنامه‌ای از سازمان بهداشت جهانی خواست تا تایوان را در نشستهای عمومی خود بگنجاند و عنوان کرد که دانش کارشناسی آن در قبال تدابیر مربوط به کروناویروس غیرقابل اجتناب است.

توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن در اظهارات کوتاه خود به دقت به تایوان به عنوان “یک منطقه” ارجاع داده و بر اهمیت گنجاندن این جزیره از بابت نفع سلامت عمومی بین‌المللی تاکید کرد.

ژاپن همچنین ۱.۲۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به تایوان همچنان که با بزرگترین میزان شیوع ابتلا در ضمن کمبود واکسن مبارزه می‌کند، اهدا کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.