مواضع ترکیه در باره روسیه، لیبی، افغانستان، آمریکا و یونان از زبان سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، تانژو بیلقیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اظهارات مطبوعاتی درباره مشارکت ترکیه در کنفرانس برلین ۲ پرداخت و گفت، تفاهم مهمی در مذاکرات کنفرانس برلین پیرامون لیبی حاصل شد.

وی افزود، ترکیه در این کنفرانس عدم موافقت خود را با برخی از بندهایی که با واقعیت تضاد دارد، ابراز و اعلام کرد، اجازه نخواهد داد مربیان و مشاوران نظامی‌اش در لیبی در سطح محافل منطقه‌ای و بین المللی زیر سوال بروند و با مزدوران غیر قانونی برابر شوند. بنابراین عدم موافقت خود را با بندی از بیانیه اعلام کرد.

این مقام ترک در خصوص اعلام یونان مبنی بر برگزاری رزمایش در دریای اژه گفت، در چارچوب توافقنامه آتن که سال ۱۹۸۸ میان دو کشور به امضا رسید، هیچ رزمایشی در اعیاد مذهبی و ملی از تاریخ ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر برگزار نمی‌شود.

وی افزود، ترکیه به توافقنامه آتن پایبند است اما نباید کسی از آنکارا انتظار داشته باشد سکوت کند و ببیند یونان علنا این توافقنامه را نقض می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه پیرامون افغانستان نیز گفت، نیروهای آمریکا و ناتو در حال خروج از افغانستان هستند. این دیدگاه مشترک وجود دارد که کابل در این دوره نباید تنها بماند.

وی افزود، حفظ امنیت فرودگاه کابل برای افغانستان بسیار مهم است. اگر فرودگاه بدون محافظت بماند، سازمان‌های بین المللی و نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی وجود نخواهد داشت. الآن هم خبرهایی از بسته شدن برخی از سفارتخانه‌ها شنیده می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت، کشورش بر امنیت فرودگاه کابل نظارت می‌کند و ناتو پس از پایان این ماموریت تصمیم دارد آن را ادامه دهد.

بلقیچ گفت، هیئت آمریکا که چند روز پیش به ترکیه آمده بود با وزارت دفاع این مساله را بررسی کرد.

این مقام ترک همچنین گفت، در مورد حفاظت نیروهای ترکیه از فرودگاه کابل، ناتو با ملت افغانستان در حال رایزنی هستند. اگر ترکیه در این باره به تفاهم برسد باید به صورت قانونی آن را با دولت افغانستان تنظیم کند. آنکارا تماس‌های مقدماتی را در این خصوص گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه پیرامون روابط کشورش با روسیه نیز گفت، نشست شورای همکاری استراتژیک با روسیه پس از اینکه به خاطر کرونا سال گذشته به تعویق افتاد، پایان سال جاری در ترکیه برگزار می‌شود.

وی افزود، این روابط همه جانبه است و ترکیه در مورد اوکراین و شبه جزیره کریمه موضع ثابتی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در مورد بحران مهاجرت آوارگان و اتحادیه اروپا هم گفت، ترکیه با محدود کردن بحران مهاجرت با اتحادیه اروپا به جنبه مالی مخالف است. مهاجرت یک مسئله پیچیده است و نمی تواند به جنبه مالی محدود شود. مساله تنها جنبه مالی نیست. اولویت ترکیه به روز رسانی توافقنامه ۱۸ مارس ۲۰۱۶ است به گونه ای که شرایط امروز را هم در خود داشته باشد.

وی همچنین افزود، ترکیه امیدوار است اتحادیه اروپا روادید شهروندان ترکیه را لغو کرده و توافقنامه اتحادیه گمرکی را به روز رسانی کند.

بیلقیچ درمورد سامانه دفاع هوایی اس۴۰۰ که ترکیه از روسیه خریداری کرده است، گفت، این موضوع در دستور کار دیدار میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار داشت و دیدگاه‌های ترکیه در مورد این مساله به طرف آمریکایی ارائه شد.

وی گفت، در دیدار میان اردوغان و بایدن در نشست ناتو، دیدگاه مشترک آمریکا– ترکیه برای باز کردن کانال های گفتگوی دوجانبه حاصل شد.

بیلقیچ در مورد روابط با آمریکا گفت، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ارتباط دائم با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود است و در آینده روابط دوجانبه پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بخش دیگر از سخنانش گفت، تعداد سفارتخانه‌های کشورهای آفریقایی در ترکیه به ۳۷ سفارتخانه رسیده است و آنکارا هم ۴۳ سفارتخانه در این قاره دارد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.