جزییات محرومیت ۲ رزمی‌کار دوپینگی ایران/ در انتظار صفر تا ۴ سال محرومیت!

فرزاد شارکی در گفت و گو با خبرگزاری تاریخ ما، در رابطه با جزییات مربوط به مثبت شدن تست دوپینگ ۲ ورزشکار ایرانی در رشته های تکواندو زنان و کاراته مردان، اعلام کرد: جنسیت ورزشکار مربوط به رشته تکواندو زن و ورزشکار رشته کاراته مرد بود که به ترتیب اقدام به مصرف ماده همیشه ممنوعه S5 و S4 کرده اند که مصرف آن چه در داخل مسابقه و چه خارج از مسابقه (همیشه) ممنوع است.

وی ادامه داد: مصرف مواد خاص تا حدود ۲ سال محرومیت بسته به درجه خطای ورزشکار به همراه دارد و پس از بررسی مشخص می‌شود که از توبیخ کتبی تا ۲ سال محرومیت چه حکمی صادر می شود.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) با اشاره به اینکه درجه خطای این ورزشکار رشته کاراته بالا بوده و ماده مصرفی وی داخل و خارج مسابقه همواره ممنوع است و اگر تعمدی ثابت نشود که خوشبختانه ثابت شده است تعمدی وجود نداشته، بین صفر تا ۲ سال محرومیت به همراه دارد و در صورتی که تعمد ثبات شود مشمول حدود چهار سال محرومیت می شود، در هر صورت به صورت قطعی دچار تخلف شده و به چند مورد توجه نداشته و درجه خطای صورت گرفته از سوی وی بالا بوده است.

شارکی ادامه داد: هر ورزشکاری دارای مسئولیت مطلق است و هر ماده ای را که مصرف می کند باید بداند و مطمئن شود که آلودگی نداشته باشد تا تست وی مثبت نباشد و اگر بیمار باشد و دارویی برای وی تجویز شود باید به پزشک اعلام کند که به صورت حرفه ای ورزش می کند و مجبور است که لیست ممنوعه را مصرف نکند و در عین حال باید از ممنوع نبودن دارو مطمئن شود، در شرایطی نیز که داروی دیگری برای درمان بیماری ورزشکار وجود نداشته باشد باید درخواست معافیت ممنوعیت خود را ارائه کرده و از این مسیر کار را دنبال کند که ورزشکار مربوطه در این راستا  لیست درمان را بررسی نکرده و معافیت درمان نیز اخذ نکرده است و این خطای ورزشکار است که نادیده گرفته نمی شود.

وی افزود: تست مربوط به رشته کاراته از طریق ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) صورت نگرفته و از سوی فدراسیون جهانی در مسابقات پرتغال گرفته شده که در حال بررسی است و در کمتر از شش ماه نتیجه آن اعلام خواهد شد.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در مورد ورزشکار دوپینگی رشته تکواندو نیز اعلام کرد: تست مربوطه از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در خارج از اردو گرفته شد و اواخر اردیبهشت مثبت شد که ماده مربوطه در داخل و خارج از مسابقه ممنوع بود و از عوامل پوشاننده به شمار می آید که یا برای کاهش وزن استفاده می شود یا یک ماده دیگر استفاده کرده باشد و بخواهد آن را بپوشاند چون حجم ادرار را افزایش می دهد.

شارکی افزود: در حال حاضر تخلف اثبات و به ورزشکار ابلاغ شده است و در چند روز آینده باید توضیح دهد و بر اساس این توضیحات نیاز به تشکیل شورا یا صدور حکم خواهد بود.

به گفته وی ماده مصرفی از سوی این تکواندوکار خاص بوده و اگر تعمد ثبات شود چهار سال و اگر تعمد ثابت نشود بسته به درجه خطا مشمول صفر (توبیخ کتبی) تا دو سال محرومیت می شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.