سید حسن نصرالله: آمریکایی‌ها شریک بحران لبنان هستند/ مقابل سلطه‌جویی و اشغالگری‌ آمریک هستیم

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از شبکه المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود در افتتاحیه کنگره تجدید گفتمان رسانه‌ای و مدیریت تقابل اظهار کرد: بر این کنگره، بحث‌ها و نتایج آن در نبرد رسانه‌ای که بخشی ریشه‌ای از نبرد بزرگ و مقابله فراگیر است، تکیه کرده‌ایم. همچنین از برگزار کنندگان این کنفرانس تشکر می‌کنم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: اهمیت رسانه و گفتمان رسانه‌ای بسیار مشخص است و نیاز به توضیح آن برای خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ نیست. همچنین اهمیت توسعه و تجدید گفتمان رسانه‌ای از مسائل روشن هستند و همانطور که ابزارها برای مقابله نظامی و امنیتی و سیاسی را توسعه می‌دهیم باید مقابله رسانه‌ای را هم توسعه دهیم. تقابل رسانه‌ای همانند مقابله نظامی باید توسعه یابد. زیرا آن بخش اصلی در نبرد است. باید گفتمان برای همراهی با تحولات میدانی تغییر کند زیرا رسانه همان طرفی است آنچه در میادین دیگر، سیاسی، نظامی و امنیتی رخ می‌دهد، بیان می‌کند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: همچنین نیاز مبرم به توسعه گفتمان رسانه‌ای داریم زیرا فضای ما شاهد طوفان‌هایی با تاثیر بالاست و از اهداف آن نابودی فلسطین است که اگر پایداری مقاومت نبود، فراموش می‌شد، این محور در مقابله با فتنه بزرگی سیاهی قرار دارد. باید این محور نیز به دلیل پایداری محور مقاومت و پیروزی آن طی ۱۰ سال در اکثر جبهه‌ها تجدید و به روز رسانی شود.

او افزود: زمانی از پایداری مقاومت صحبت می‌کنیم منظورمان این است که محور مقاومت تعداد زیادی شهید و مجروح داده فداکاری‌های زیادی داشته و وارد نبردهای موجودیتی شده است. از جمله انگیزه‌های تجدید گفتمان رسانه‌ای همان پیروزی مقاومت فلسطین است که در نبرد شمشیر خود را نشان داد و معادلات جدیدی را تحمیل کرد. نبرد ادامه دارد و حتی رو به فزونی است و مقابل خطرات و معادلات جدید است. 

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: گفتمان رسانه‌ای که می‌خواهیم توسعه دهیم باید بدانیم برای مقابله با چه کسی است؟ ما از امور داخلی یا کشور صحبت نمی‌کنیم بلکه از طرح صهیونیستی اسرائیلی، آمریکایی و سلطه جویی در منطقه صحبت می‌کنیم. همچنین از اشغالگری اسرائیلی در فلسطین، جولان اشغالی، مزارع شبعا،‌ تلال کفرشوبا،‌ بخش لبنانی روستای الغجر صحبت می‌کنیم. سلطه جویی آمریکایی در منطقه مساله اساسی و خطرناک‌ترین است، زیرا آن به نوبه خود مشکل است و مبتنی بر غارت منابع ماست، به دنبال بازداشتن ملت‌ها از تعیین سرنوشت‌شان است.

او تاکید کرد: این سلطه جویی آمریکاست که از اسرائیل حمایت می‌کند، آزادسازی فلسطین بدون مقابله با سلطه جویی آمریکا در منطقه ما ممکن نیست زیرا آن است که ارتش‌ها را به ساختاری مرده تبدیل کرده و این سلطه جویی همان است که کل مولفه‌های بقا را به رژیم غاصب تقدیم می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: رسانه مقاومت در انتقال خبر درست و صادقانه متمایز است باید ادامه یابد زیرا این مساله اعتبار واقعی است. دشمن و شهرک‌نشینان رسانه‌ مقاومت را بیش از حرف‌های رهبران و رسانه‌هایشان باور می‌کنند. صدق در وعده ویژگی مقاومت بود زیرا از زمان آغاز به کار خود در تمام وعده‌هایش در قالب امکانات و شرایطش صادق بود. مقاومت زمانی که وعده آزادی داد در سال ۲۰۰۰ آن را محقق کرد. زمانی که بعد از ماندن اسیران در زندان‌ها وعده داد وارد جنگ‌هایی برای آزادی‌شان شد و مقاومت فلسطین وعده آزادی اسیرانی را داده که در راس اولویت‌های آن و مقاومت غزه است و نبرد خود در دفاع از قدس را آغاز کرد تا معادله جدید را ایجاد کند.

او اشاره کرد: صدق مقاومت و آمالی که به آن بسته شده نشان می‌دهد مقاومت وعده رویایی نمی‌دهد زمانی که از معادلات حمایت صحبت می‌کند آن را می‌سازد و ثابت می‌کند. زمانی که در محور مقاومت درباره آزادسازی فلسطین و نابودی دشمن اسرائیلی صحبت می‌کنیم از رویاها، اوهام، خیالات و آرزوهای کذب صحبت نمی‌کنیم زمانی که می‌گوییم قدس نزدیک‌تر است به ما یعنی نزدیک‌ترین است و نبرد شمشیر قدس،‌ قدس را بیش از گذشته نزدیک‌تر کرد. ما در گفتن واقعیت‌ها و وقایع و توصیف پیروزی‌ها و آرزوهای دور و دراز مبالغه نمی‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تاکید کرد: رسانه مقاومت در ایجاد پیروزی از طریق استناد به وقایع، حقایق، بررسی‌ها و تحقیقات سهیم است و از مولفه‌های قدرت، گفتمان رسانه‌ای ماست که به درک نقاط ضعف دشمن تکیه دارد. مقاومت در فلسطین به دفاع از قدس وعده داد و در وعده‌اش صادق بود. رسانه مقاومت امروز قصائد شعر روی خرابه‌ها و آوارها نمی‌سراید بلکه قصائد پیروزی‌ها را می‌سراید. هم‌افزایی و همکاری رسانه‌ای بین رسانه‌های محور مقاومت و استفاده از نکات مثبت و کارشناسی‌ها امری ضروری است یعنی باید مثل میدان نظامی باشد.

او خواستار استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبدیل تهدید دشمن به فرصت شد و افزود: برخی بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که جهان در نبرد شمشیر قدس به دلیل همین شبکه‌های اجتماعی با ملت فلسطین همراهی می‌کرد.

او اضافه کرد: در مقابله با اشغالگران اسرائیلی و سلطه جویی آمریکا نباید این مقابله را تفکیک کرد. سلطه جویی آمریکا کل امکانات منطقه را به نفع دشمن اسرائیلی چرخانده است. رژیم صهیونیستی موجودیت، برتری جویی و تکبر خود را مدیون یاری و حمایت آمریکاست. ما مقابل سلطه جویی آمریکا و اشغالگری‌اش در عراق و حملاتش علیه حشد شعبی و اشغالگری آن در شرق فرات در شرق سوریه هستیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: تسلط و سلطه جویی آمریکا باعث شده مردم ما قدرت تصمیم گیری برای آینده خود را از دست بدهند. کل جنایاتی که اسرائیل مرتکب می‌شود جنایات آمریکاست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: برخی رسانه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس شروع به بررسی حق‌ دشمن در فلسطین و تمرکز بر قدرت آن و نیز تلاش برای خدشه وارد کردن به وجهه مقاومت کرده‌اند و برخی اتهامات را به آن می‌چسبانند و نام‌گذاری‌های غیرواقعی برای آنها دارند. اعضای مقاومت دُم‌ و وابسته به ایران وابسته هستند. این رسانه‌ها همچنین با علم به اینکه مردم به پیروزی معتقدند روی دردهای مردم و سختی‌ها تمرکز دارند. دشمنی که ناتوان از ایجاد پیروزی است رسانه‌های عربی دشمن می‌آیند تا برای آن تا این تصویر پیروزی را با خون کودکان غزه بسازند. ما باید اعتماد خود به خدا، خودمان و نیروهای مقاومت‌مان را بالا ببریم جنبش‌های مقاومت از اخلاص و وفاداری برخوردارند. این مانع نمی‌شود کسی در بین آنها مرتکب اشتباه و یا گناهی نشود لذا باید در صدد حل و فصل آن برآییم. شما در این کنگره برای توسعه گفتمان دعوت شده‌اید تا گفتمان را همسو با وقایع منطقه، امکانات، چالش‌ها و فرصت‌ها متحول کنید. تلاش برای تغییر تهدیدات به فرصت‌ها مهم است. ما با استناد به اصول نیاز به بازنگری در ادبیات و اصطلاحات خود یعنی بازنگری در مضمون و شکل داریم تا حجم زیادی از دستاوردها در محور مقاومت از جمله دستاورد رسانه‌ای را ایجاد کنیم. 

سید حسن نصرالله تاکید کرد: من به شخصه تلاش ویژه شما برای تقویت معادله منطقه‌ای جدید به منظور حمایت شهر قدس را می‌خواهم. مقاومت در غزه اراده کرد که غزه را در مقابل قدس قرار دهد ما می‌خواهیم کل منطقه را مقابل قدس قرار دهیم و این حرف مصرف رسانه‌ای ندارد و حرف جدی است. زمانی که صهیونیست‌ها بدانند تهدید شهر قدس منجر به جنگ بزرگ می‌شود بازنگری خواهند کرد. این معادله بازدارندگی ایجاد می‌کند و ما برای به هم متصل کردن عناصر قدرت این مقاومت تلاش می‌کنیم.

او درباره بحران‌های داخلی و معیشتی گفت: برای کسی که در منطقه توطئه‌چینی می‌کند، بهتر است تمام ملت‌ها به مشکلات داخلی از نان، گاز، حقوق، شیرخشک کودکان و غیره مشغول باشند تا دیگر به فکر هرگونه پیگیری و برنامه‌ریزی در خصوص آنچه به ملت و فلسطین مربوط می‌شود، نباشند این مضاف بر جنگ‌های داخلی، اختلاف انگیزی بین امت و دیگر فتنه‌هاست. تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها و ملت‌های محور مقاومت این است که ما به نقطه‌ای برسیم که دیگر جایی برای فلسطین در آن نباشد. آنها نسبتا موفق می‌شوند و این می‌طلبد که به مقابله بپردازیم. ما باید در دو مسیر حرکت کنیم، مسیر اول مقابله با دشمنان است که به آن بی‌توجه نباشیم. مسیر دوم هم این است که با تمام توان به حل بحران‌های داخلی‌مان بپردازیم. تلاش در این دو مسیر خسته‌کننده است اما نباید مساله اصلی‌مان را رها کنیم و در عین حال غرق در مشکلات داخلی‌مان با تلاش برای حل و فصل آن نشویم. بحران دولت لبنان نتیجه بحران نظام این کشور است. فساد، دزدی‌ها و احتکارها هم بدون حد و مرز شایع هستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره کرد: برخی کشور را به سمتی می‌برند که دشمن می‌خواهد و هیچ انگیزه‌ای برای مشکلات و نزاع‌ها در پمپ‌بنزین‌ها و مسائل دیگر نیست. اما این بحران‌ها روی دیگری هم دارند، آن این است که تصمیم آمریکایی مانع از حمایت خارجی از لبنان می‌شود. آیا آمریکا نیست که کشورها را از یاری به لبنان با هدف تحقق منافع خودش و اسرائیل از جمله تحقق طرح وطن جایگزین و اقامت دادن فلسطینی‌ها در کشورهای دیگر یا سرقت گاز و نفت بازمی‌دارد؟ آیا آمریکا نیست که تهدید به تحریم‌ لبنانی‌ها می‌کند و آنها را از یاری گرفتن از هر دوستی در شرق چه چین و غیره بازمی‌دارد؟ ما فرصت‌های واقعی برای نجات لبنان داریم و این نیاز به بررسی‌های زیاد ندارد زیرا برخی از آمریکا می‌ترسند که مبادا آنها را در لیست‌ تحریم‌هایش بگذارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان این سوال را پرسید: آیا نجات لبنان مستحق آن نیست که برخی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند؟ این امور نباید از فکر و اندیشیدن در بحران‌های داخلی غایب باشند. آمریکا قبلا از این شیوه‌ها در غزه و سوریه استفاده کرده و قانون سزار یا قیصر را برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در سوریه برای اعمال فشار بر آن، بر این کشور تحمیل کرد. آمریکا همین منطق را در قبال عراق، سوریه و یمن دارد. همچنین هدف برانگیختن ملت لبنان و فضای مقاومت علیه خودش را دنبال می‌کند از این رو شریک اصلی وضعیت و بحران‌های ملت لبنان همین دولت آمریکاست. سفارت آمریکا شریک اصلی فروپاشی لیره لبنان است.

وی سفیر آمریکا در لبنان را به نظریه پردازی برای لبنانی ها و دولتش متهم کرد و گفت اوست که مانع از کمک به لبنان می شود. آمریکا در گفتن مبارزه با فساد صادق نیست زیرا فاسدان هم‌پیمانش هستند چرا امروز می‌خواهد با فساد مبارزه کند؟ ملت لبنان باید صبور باشند و دست به تلاش جدی بزنند. باید دنبال راه‌ حل‌های موفقیت آمیز باشند. این از طریق اراده شجاعانه و قادر به فداکاری ممکن است.

او درباره پرونده دولت کشورش هم گفت: نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت بازگشته و باید نشست‌های تعیین‌کننده‌ای را این روزها برگزار کند.

سید حسن نصرالله درباره درزهای مربوط به تحقیقات بندر بیروت تاکید کرد: این شکلی از اشکال به کارگیری سیاسی است که ما آن را رد می‌کنیم. من تا زمانی که اطلاعات قضایی مطلوب مشخص نشوند، اظهارنظر نخواهم کردتا بفهمیم آنچه درز یافته صحیح است یا نه. ما به دنبال تحقق عدالت و واقعیت هستیم و تا این لحظه عدالت دور است و واقعیت مشخص نیست. قبلا از بازپرس دادگستری خواستیم تحقیقات فنی را منتشر کند تا علت این جنایت را بدانیم و اینکه چه باعث چنین انفجار بزرگی شد تا بدانیم آیا وحدت معیار وجود دارد آیا هیچ هدف‌گیری سیاسی وجود دارد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.