ادامه سرکوب خبرنگاران و فعالان سیاسی در رام‌الله به رغم قتل نزار بنات

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از عربی ۲۱، انجمن “وکلای حامی عدالت” اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان اجازه برگزاری راهپیمایی در شهر رام الله در اعتراض به ترور نزار بنات و سرکوبگری‌های این سرویس‌ها را نداد و ۱۴ فعال سیاسی را هم بازداشت کرد.

پلیس فلسطین میدان “المناره” رام‌الله را مسدود و شش فعال فلسطینی را به محض رسیدن به محل تجمع بازداشت کرد و اجازه هیچ گونه تجمعی را نداد.

نیروهای پلیس فلسطین و دستگاه‌های امنیتی روز دوشنبه کمی پیش از آغاز تظاهراتی با فراخوان جنبش‌ها و گروه‌های جوانان در رام‌الله در محکومیت قتل “نزار بنات”، فعال مخالف فلسطینی، در میدان المناره در مرکز رام‌الله مستقر شده و شش فعال از جمله عمر عساف، رهبر جمعیت دموکرات فلسطین و خالد عوده الله، نویسنده را بازداشت کرده و به بهانه اینکه این تظاهرات مجوز نداشت، اجازه برگزاری آن را ندادند.

شاهدان عینی هم اینکه پلیس فلسطین میدان المناره را مسدود کرده و فعالان فلسطینی را به محض رسیدن به محل تجمع بازداشت کردند، تایید کردند.

لوی ارزیقات، سخنگوی پلیس فلسطین با اشاره به بازداشت تعدادی از کسانی که در خیابان اصلی رام‌الله تجمع کردند بود، اعلام کرد که بازداشت آنها به دلیل این بوده که مجوزی برای برپایی این تجمع نداشتند و همه آنها برای اتخاذ اقدامات قانونی لازم به دادستانی کل ارجاع داده خواهند شد.

این در حالی است که ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین اعلام کرد: محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین به پلیس دستور داد تمامی افرادی را که عصر دوشنبه در رام‌الله بازداشت شدند، آزاد کنند.

برخی نهادهای حقوقی فلسطین نیز آزادی این افراد را خواستار شدند.

همچنین فعالان فلسطینی اسامی ۱۲ تن از افراد بازداشت شده در رام‌الله را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

جنبش ابتکار عمل ملی فلسطین آزادی بازداشتی‌های سیاسی و توقف بازداشت‌ها و احضارها را خواستار شد.

این جنبش امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تمامی بازداشتی‌های سیاسی را فورا آزاد کند.

این جنبش تاکید کرد: از دولت فلسطین می‌خواهیم به آزادی عقیده و بیان و حق قانونی برگزاری تجمع احترام بگذارد.

همچنین جنبش یاد شده اعلام کرد: بازداشت‌های انجام شده به منزله تعرض به حقوق بشر بوده و به انسجام ملی آسیب می‌زنند.

از سوی دیگر، دادستانی کل شهر الخلیل نیز امروز تصمیم گرفت علاء الریماوی، خبرنگار فلسطینی را به شرط عدم خروج از محل اقامتش آزاد کند.

خانواده الریماوی پیشتر در بیانیه‌ای درباره بازداشت فرزندشان توسط دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان اعلام کرده بودند که دادستانی کیفرخواست او را تهیه کرد که حاکی از این است که تصمیمی برای آزادسازی او ندارد و این اتهامات به دادگاه ارائه خواهند شد و به همین منظور بازداشت او برای ۱۵ روز تمدید می‌شود در حالی که شرایط جسمانی وخیم این خبرنگار در نظر گرفته نشده است.

در این بیانیه تاکید شد: تصمیم برای تمدید بازداشت علاء به منزله حکم مرگ او است زیرا او از سه روز قبل از نوشیدن آب خودداری می‌کند.

آنها در ادامه از محمد اشتیه، نخست وزیر و وزیر کشور فلسطین و نیز وزیر اوقاف خواستند هر چه سریع‌تر علاء را آزاد کنند چرا که مسؤولیت جان او با آنها است.

جنبش حماس امروز در بیانیه‌ای اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین در بازداشت تعداد زیادی از فعالان زن و مرد از جمله برخی اسرای آزاد شده، اساتید دانشگاه و خبرنگاران در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد.

حماس در پی وخامت حال الریماوی که از زمان بازداشتش در رام‌الله عتصاب غذا و آب کرده و انتقال او به بیمارستان، رئیس تشکیلات خودگردان و نخست وزیر را مسؤول جان الریماوی دانست.

این جنبش تاکید کرد: راه خروج از بن‌بست فعلی سرکوب و نقض آزادی‌ها و اهانت به رهبران مردمی نیست بلکه شنیدن صداهای آنها و پیروی از عقل و بازگرداندن حقوق به صاحبانش و محاکمه خطاکاران است.

اعتراضات نسبت به ترور نزار بنات فعال سیاسی فلسطینی در الخلیل به دست سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان روز به روز شدت می‌یابد. تظاهرکنندگان همچنین خواستار کناره‌گیری محمود عباس رئیس این تشکیلات به خاطر وضعیت موجود هستند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.