ابراز تاسف شورای حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت خبرنگاران در میانمار

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، به گفته میچل باچله، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، متهم ساختن و محکوم کردن سردبیر یک روزنامه در دادگاهی نظامی پس از یک دادگاهی ناعادلانه و غیرعلنی، نمادی از مصیبت‌زدگی خبرنگاران در میانمار پس از کودتای ارتش است.

وی گفت: خبرنگاران از اول فوریه سال جاری میلادی در میانمار هدف حملاتی قرار گرفته‌اند و رهبری ارتش این کشور تلاش‌هایی را برای سرکوب اقدامات آنها در تهیه و انتشار گزارش‌هایی درباره نقض‌های جدی حقوق بشر در سراسر این کشور انجام داده است.

وی افزود: میانمار به سرعت در حال تبدیل شدن به همان کشوری است که پیش از روی کار آمدن دموکراسی با انتخاب آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه این کشور اطلاعات در آن کنترل می‌شد و سانسور و پروپاگاندا در آن جای داشت.

“دنی فنستر”، سردبیر روزنامه “فرانتیر میانمار” (Frontier Myanmar) مستقر در یانگون در مه سال جاری میلادی در فرودگاه این شهر بازداشت شد.

این روزنامه نوشت، اتهامات علیه سردبیر آن به خاطر کار کردن او در یک وبسایت خبری دیگر به نام “حالا میانمار” پس از کودتای اول فوریه بوده است. وی روز جمعه به اتهام نقض قوانین مرتبط با انجمن‌های غیرقانونی و مهاجرت و اختلاف با ارتش، به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

ارتش میانمار از اول فوریه سال جاری میلادی ۱۲۶ خبرنگار، ناشر و اصحاب رسانه را بازداشت کرده که در این میان، ۴۷ تن هنوز در بازداشت هستند. ۲۰ تن نیز به خاطر نوع فعالیتشان که خبرنگاری است، به جرایمی متهم شده‌اند.

مجوز ۹ خبرنامه نیز باطل شده و فعالیت ۲۰ خبرنامه دیگر هم به حالت تعلیق درآمده است. همچنین گزارش شده است که ده‌ها خبرنگار نیز به دلیل حکم بازداشت و پیگرد مخفیانه زندگی می‌کنند.

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که دادگاهی شدن این مرد باعث بروز نگرانی از بابت “فقدان احترام و رعایت تضمین‌ برگزاری یک دادگاه عادلانه” شده است.

میچل باچله افزود: حمله علیه خبرنگاران و دیگر اصحاب رسانه در میانمار آسیب پذیری بخش‌های بزرگی از جامعه را که به اطلاعات دقیق و مستقل متکی هستند، بیشتر می‌کند. با سرکوب خبرنگاران، مسدودسازی اینترنت و دسترسی آزاد به منابع داده ای و آنلاین، مردم از حق دسترسی به اطلاعات مهم محروم می‌شوند.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل همچنین به مقام‌های کودتای اول فوریه میانمار تاکید کرد تا تمامی خبرنگارانی را که به دلیل نوع فعالیتشان بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.