وضعیت از سرگیری دانشگاه‌های استان اصفهان به کجا رسید؟

اواسط مهر ماه سال جاری بود که ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور مصوبه‌ای اجازه بازگشت به آموزش حضوری دانشجویان را از ۱۵ آبان ماه جاری به وزارت علوم و بهداشت ابلاغ کرد. بر این اساس مقرر شد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از روز ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از روز شنبه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

این تصمیم در حالی ابلاغ شد که به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه‌ها به دلایلی از جمله مشکلات بودجه‌ای، عدم واکسیناسیون صدردصدی دانشجویان و همچنین نداشتن برنامه دقیق عملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خوابگاهی و غیره، تمایلی به شروع آموزش‌های حضوری را ندارند و ترجیح می‌دهند همچنان دانشجویان در بستر مجازی، آموزش‌های خود را دریافت کنند.

پس از ابلاغ این تصمیم، محمد علی زلفی گل – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی گفت و گویی با خبرگزاری تاریخ ما در خصوص آخرین تصمیمات وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان، اظهار کرد: اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی داده شده تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی کنند و مشخص شود کدام گروه‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند.

بنابه گفته وزیر علوم، نگاه و سیاست وزارت علوم در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است، اما همانطور که عنوان شده دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می‌کنند.

دانشگاه صنعتی اصفهان

در این راستا معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان در اطلاعیه‌ای به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعلام کرد:

بر اساس پیشنهاد شورای تحصیلات تکمیلی و تایید هیئت رئیسه دانشگاه، از روز شنبه-  ۲۹ آبان تمام کلاس‌هایی که طبق مصوبات، خاص مقطع دکتری است، اعم از این‌که دانشجوی دکتری یا کارشناسی ارشد در آنها ثبت‌نام کرده باشد صرفاً به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارخواهد شد.

در این اطلاعیه گفته شده که لیست دروس از طرف دانشکده‌ها اعلام خواهد شد و سایر کلاس‌های تحصیلات تکمیلی همچنان تا پایان نیمسال جاری به صورت مجازی برگزار خواهند شد. همچنین تمام آزمون‌های پایانی نیمسال جاری مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

در این اطلاعیه در خصوص اقامت درخوابگاه‌ها، حضور در کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها و سایر بخش‌های دانشگاه اعلام شد که منوط به تکمیل واکسیناسیون با ارائه گواهی مربوطه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است. تبعات ناشی از عدم اقدام لازم به عهده دانشجویان خواهد بود. با معدود دانشجویان دارای معذوریت پزشکی بر اساس شیوه‌نامه‌های خاص رفتار خواهد شد و تا زمان اعلام تصمیم جدید دانشگاه در خصوص نحوه برگزاری دفاعیه‌ها و امتحانات جامع، روال قبلی ادامه خواهد یافت.

دانشگاه اصفهان

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز در اطلاعیه‌ای برای از سرگیری آموزش حضوری در نیم سال اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام کرد:

کلاس‌های مقطع دکتری از ابتدای آبانماه به صورت حضوری تشکیل خواهد شد. کلاس‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی مشترک بین دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد همچنان به صورت غیرحضوری تداوم خواهد یافت.

رؤسای دانشکده‌ها مسؤولیت برنامه ریزی و نظارت بر تشکیل کلاس‌های حضوری در دانشکده را بر عهده داشته و انتظار می‌رود هماهنگی‌های لازم را با سایر بخش‌های ستادی جهت رعایت کامل دستوالعمل‌های بهداشتی از جمله اطمینان از سلامت اعضای هیأت علمی و دانشجویان انجام دهند.

محل تشکیل کلاس های حضوری در سامانه گلستان مشخص شده است. تدابیر و تمهیدات الزام برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری در کلاس ها، آزمایشگاه ها، کارگاه ها، وسایل حمل و نقل، سالن های غذاخوری، خوابگاه ها و سایر مکان های جمعی دانشگاه اندیشیده شده و بخش های پشتیبانی آماده ارائه خدمات لازم هستند.

در این اطلاعیه همچنین اعلام شده هرگونه حضور دانشجویان در محیط دانشگاه (حضور در کلاس، آزمایشگاه، خوابگاه، رستوران‌ها و …) مستلزم ارائه کارت الکترونیک مبنی بر تزریق دو دوز واکسن کرونا است. در صورت اثبات عدم انجام واکسیناسیون و یا مخدوش بودن مدارک طبق مقررات رفتار خواهد شد و مسئولیت تبعات آن به عهده دانشجو است.

دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه نیز جهت دریافت هر نوع خدمات، لازم است علاوه بر ارائه مدارک انجام واکسیناسیون کرونا، مدارک پوشش بیمه سلامت خود را نیز ارائه کنند. همچنین دانشجویان مقطع دکتری متقاضی و واجد شرایط اسکان دانشجویی با مراجعه به سامانه پیشخوان گلستان، درخواست اسکان خود را در اسرع وقت ارسال کنند. دانشجویانی که اسکان داده می شوند، الزاماً باید در پایش های بهداشتی شبانه مجموعه سراها شرکت و هرگونه علائم ناشی از احتمال ابتلا به کرونا را به مسئولان اطلاع رسانی کنند.

همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مندرج در ابلاغیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوران کرونا در محیط دانشگاه الزامی است و در صورت عدم توجه به دستورالعمل ها مطابق مقررات برخورد خواهد شد. در صورت کاهش پاندمی و ثبات وضعیت و شرایط ایمن و بهداشتی، در هفته های آینده برنامه ریزی جهت تشکیل کلاس های عملی و آزمایشگاهی، برگزاری آزمون‌های پایان ترم به صورت حضوری و بازگشت به روال حضوری دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز در دستور کار خواهد بود.

دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از حضوری شدن کلاس های درس دانشگاه های علمی کاربردی سراسر کشور از روز شنبه -۱۵ آبان ماه خبر داد.

دانشگاه پیام نور

کلاس های درسی دانشگاه پیام نور همچنان به شیوه غیرحضوری برگزار می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی

به تازگی محمدمهدی طهرانچی -رییس دانشگاه آزاد اسلامی، از آغاز کلاس‌های آموزش حضوری این دانشگاه در چند شهر کشور با وضعیت آبی کرونایی خبر داد و گفت: آموزش‌های مجازی موقتی هستند و با بازگشت به شرایط عادی از لحاظ شیوع بیماری کرونا به آموزش‌های حضوری باز خواهیم گشت.

بنابرتصمیم دانشگاه آزاد اسلامی مرکز مقرر شده کلاس های تمام مقاطع تحصیلی در شهرهای با رنگبندی آبی و مقاطع تحصیلات تکمیلی در شهرهای با رنگبندی زرد از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، در حال حاضر تنها شهرستان های خور و برخوار در استان اصفهان در وضعیت آبی قرار دارند و شهرستان های اردستان، شهرضا و مبارکه نارنجی هستند و بقیه شهرستان‌های استان نیز به رنگ زرد هستند.

در خصوص رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه های آزاد نیز تاریخ و نحوه حضوری شدن کلاس‌ها اعلام می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.