مهم‌ترین مطالبات مردم ابهر از رئیس‌جمهور چیست؟

زنجانی‌ها این روزها، روزهای حساسی را پیش رو دارند. اولین سفر رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به دیار غواصان دریادل، دیاری که مردمانش در انتخابات حماسه‌ای بی‌نظیر خلق کردند، سبب شده که این روزها شاهد جنب و جوش‌هایی در سطح استان برای طرح مطالبات استانی و شهرستانی باشیم.

شهرستان ابهر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شهرستان‌ها به دلیل وجود موقعیت استراتژیک، نزدیکی به پایتخت، وجود صنایع متعدد و پتانسیل‌های بالای کشاورزی به شمار می‌رود. این روزها مردم ابهر نیز مانند مردم سایر نقاط استان، مطالباتی از رئیس‌جمهور منتخب خود دارد که توجه و رسیدگی به این مطالبات می‌تواند کلید پیشرفت و توسعه این شهرستان به عنوان دروازه ورود به شمال‌غرب کشور باشد.

با توجه به استقرار صنایع مختلف در ابهر بی‌شک یکی از مطالبات اولویت‌دار مردم شهرستان و فعالان اقتصادی حل مشکل واحدهای صنعتی خواهد بود، زیرا ابهر یکی از قطب‌های اصلی صنعت استان است؛ به طوری که ۲۵۲ واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در این شهرستان فعال بوده و سهم اشتغال شهرستان ابهر در حوزه صنعت ۳۱ درصد، در حوزه کشاورزی ۲۹ درصد و در حوزه خدمات ۴۰ درصد است و به لحاظ این ظرفیت‌ها ابهر همواره میزبان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حضور مقامات عالی‌رتبه کشور بوده است.

از مهم‌ترین مشکلات صنایع ابهر که هر یک به نوبه خود استخوان لای زخم بوده و بزرگ‌ترین مانع در مسیر تحقق جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری محسوب می‌توان به مشکل بازگرداندن تسهیلات بانکی، بدهکاری واحدهای صنعتی به بانک‌ها، مشکل تغییر کاربری واحدهایی که طرح توسعه دارند، مشکل آب صنایع، مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم، کمبود نقدینگی، حمایت نشدن برخی از کارگاه‌های کوچک، واردات بی‌رویه محصولاتی که مشابه داخلی دارند، همچنین پسماند برخی از صنایع اشاره کرد.

از صنعت که بگذریم ابهر از پتانسیل‌های بالایی در حوزه کشاورزی نیز برخوردار است، به طوری که این شهرستان از قطب‌های اصلی تولید انگور و حبوبات استان محسوب شده و در کنار آن محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گردو، سیب درختی، زعفران و کشمش زینت‌بخش سفره‌های ایرانیان می‌شود، از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی ابهر نیز می‌توان به کمبود آب، خام‌فروشی، وجود چاه‌های آب غیرمجاز،  کمبود صنایع تبدیلی، به صرفه نبودن بازار برای فروش محصولات، افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های کشاورزی، افزایش اجاره بهای زمین‌های کشاورزی، تجهیز نبودن برخی از مزارع به روش‌های نوین آبیاری، وجود مشکلات در زمینه تغییر الگوی کشت و در یک کلمه حمایت نکردن از کشاورزان اشاره کرد.

از حوزه صنعت و کشاورزی که عبور کنیم، ابهر دارای مطالباتی در حوزه‌های دیگری نیز است که از مهم‌ترین این مطالعات می‌توان به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف که با گذشت مدت زمان طولانی از زمان استارت کار آنان، زنگ خطر فرسودگی مصالح و بنا را به صدا درآورده، اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها ورزشگاه ۳۰۰۰ نفری این شهرستان اشاره کرد که کماکان به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

ابهر دارای مناطق متعدد از جمله شریف‌آباد شناط و حسین‌آباد است، مناطقی که سابقه روستایی داشته و با گذشت زمان به این شهر ملحق شده است. از مهم‌ترین مطالبات مردم شریف‌آباد می‌توان به طرح تعریض خیابان شهید رجایی جنوبی، تکمیل پروژه بلوار خیابان شهید رجایی به طرف کمربندی ابهر – خرم‌دره، انتقال یک یا چند اداره به این منطقه برای سهولت در انجام کارهای روزمره، ایجاد پارک‌های جدید و از همه مهم‌تر حل مشکل ۵۰ ساله ۳۰۰۰ هکتار زمین که ترمز توسعه این‌ منطقه از شهر ابهر را کشیده است، اشاره کرد.

منطقه شناط ابهر نیز از بسیاری از امکانات محروم مانده است. محله شناط یا چینات یکی از محله‌های قدیمی این شهر و نزدیک به دشت بحران‌زده ابهر از بزرگ‌ترین دشت‌های آبی استان است که بیش از ۲۰۰۰ نفر از اهالی این منطقه در بخش کشاورزی مشغول هستند. از مهم‌ترین مشکلات مردم این منطقه نیز می‌توان به وجود زمین‌های قول‌نامه‌ای، مشکل افت فشار آب، فرسودگی شبکه آب و باغات تشنه منطقه به لحاظ بحران کم‌آبی در دشت ابهر اشاره کرد.

حسین‌آباد نیز یکی از مناطق ابهر است که به ساکنان آن بیش از هر منطقه‌ای با مشکل ضایعات فروش آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محله‌ای که تجمیع ضایعات‌فروشی‌ها در غرب آن به لحاظ بهداشتی، مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده و باید چاره‌ای اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود، زیرا این موضوع مشکل بسیاری از اهالی منطقه است و علاوه بر سر و صداهای موجود، سلامت ساکنان این منطقه از شهر ابهر را نیز تهدید می‌کنند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.