رونق اقتصاد کشاورزی تربت‌ حیدریه با معرفی زعفران به گردشگران

یوسف بیدخوری در اختتامیه جشنواره تور گردشگری تربت‌حیدریه که در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: این شهر به لحاظ آثار فرهنگی، تاریخی، معادن و ابریشم جزو بهترین شهرستان‌ها در حوزه گردشگری محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت زعفران در خراسان رضوی یک تور گردشگری به تربت‌حیدریه که بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا است، برگزار شد.

وی افزود: برنامه قطار گردشگری به عنوان یک کار نمادین برگزار شده تا به اهمیت موضوع گردشگری در کنار بسیاری از فعالیت‌های دیگر توجه شود. گردشگری کشاورزی امروزه بسیار اهمیت پیدا کرده و برای رونق اقتصاد کشاورزی، لازم است گردشگری را هم به آن اضافه کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برگزاری این تور گردشگری کشاورزی نوید یک کار جدید در خراسان رضوی را می‌دهد که در تربت‌حیدریه آغاز شده است. باید بتوانیم در آینده میزبان تورهای گردشگری داخلی و خارجی بیشتری در خراسان رضوی باشیم.

بیدخوری اضافه کرد: از ابتداء آبان ماه دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به ما ابلاغ شده و میان تمام دستگاه‌های اجرایی در استان هماهنگی‌های لازم انجام شده است. از این پس تمام گردشگران خارجی می‌توانند با دریافت ویزای گردشگری به مشهد نیز سفر کنند. همچنین در حال حاضر پروازهای هوایی از عراق به مشهد بدون ویزا انجام می‌شود.

وی گفت: جمعیت ۳ میلیونی مشهد ظرفیت خوبی برای تربت‌حیدریه ایجاد می‌کند. همچنین سالانه بیش از ۳ میلیون گردشگر از کشورهای خارجی به ایران سفر می‌کنند که ظرفیت‌های تربت‌حیدریه نیز می‌تواند بخشی از گردشگران خارجی را به خود جذب کند. موضوع معرفی زعفران به گردشگران در هیچ کجا همانند تربت‌حیدریه وجود ندارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: یک شرکت خدمات مسافرتی ویژه تورهای زعفران پیش‌بینی کردیم که مجوز آن داده شده و در حال حاضر پای کار آمده است. اقتصاد کشاورزی در تربت‌حیدریه با توجه به مشکلاتی مانند کمبود آب، می‌تواند از ظرفیت گردشگران برای رونق خود استفاده کند. همچنین باید زمینه فروش تمام قسمت‌های میراث فرهنگی و صنایع‌دستی فاخر تربت حیدریه در کشور و خارج از کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در سنوات گذشته اماکن قابل توجهی که گردشگران با حضور در آن بتوانند با آداب، رسوم و فرهنگ خاص هر محله در اقامتگاه‌های مرتبط با آن حضور پیدا کنند را نداشتیم. در حال حاضر تربت‌حیدریه در این زمینه پیشتاز است و مجوزهای زیادی برای تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی صادر شده که به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی عنوان کرد: در دوران پسا کرونا مشکلی برای اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها با درصد اشغال بالا نخواهیم داشت.

بیدخوری گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگ وظیفه‌ای تحت عنوان ایجاد نشاط اجتماعی برعهده دارند که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کمک شایانی در ایجاد این نشاط اجتماعی داشته باشند. همچنین در خراسان رضوی آمادگی داریم تا با ایجاد تورهای آشناسازی در بحث‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت بیشتری داشته باشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.