ورود هیئت رژیم صهیونیستی به قاهره برای دیدار با رئیس دستگاه اطلاعات مصر

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به گفته باراک راوید، تحلیلگر سیاسی سایت عبری زبان “واللا”، ایال حولتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر در دیدار امروز خود در قاهره، وضعیت نوار غزه و تلاش برای رسیدن به آتش‌بسی بلند مدت میان حماس و اسرائیل را بررسی خواهند کرد.

راوید افزود: احتمالا در این دیدار موضوع میانجیگری مصر برای رسیدن به یک قرارداد تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل نیز بررسی خواهد شد.

رادیوی عبری زبان “کان” نیز امروز اعلام کرد، یک هیئت اسرائیلی امروز وارد قاهره شد و قرار است با برخی مسؤولان مصری درباره تقویت روابط میان دو طرف گفت‌وگو کند.

رونین بار، رئیس سازمان امنیت عمومی (شاباک) نیز در اولین سفر کاری امروز در کنار حولتا وارد قاهره شده است.

سایت واللا و روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت چهارم نوامبر جاری به نقل از عباس کامل گزارش دادند، قرارداد تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس باید در مرحله اول شامل آزادسازی اسرای سالخورده، زن و کودک فلسطینی توسط اسرائیل و در مقابل تحویل اجساد سربازان و شهروندان اسرائیلی از سوی حماس باشد.

عباس کامل در حاشیه نشست آب‌وهوایی گلاسکو به خبرنگاران اسرائیلی گفت: ما برای حل مساله اسرا شبانه روزی تلاش می‌کنیم، مصر در تلاش است قرارداد بزرگی حاصل شود که به شکلی شامل بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه باشد.

منابع مصری نیز درباره قرارداد تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی اظهار کردند: مراحل و طرح کامل این قرارداد آماده بوده و تنها منتظر چراغ سبز از طرف اسرائیل است.

ر همین رابطه، منابع آگاه به العربی الجدید گفتند: مشاور امنیت داخلی اسرائیل با طرف مصری درخصوص تحولات اخیر فلسطین از جمله میانجیگری با گروه‌های مقاومت و نگرانی خود درباره توسعه بکارگیری پهپادها توسط حماس گفت و گو خواهد کرد.

این منابع افزودند: مصر اخیرا پیام‌هایی از طرف اسرائیلی درباره امکان بروز درگیری جدید با گروه‌های مقاومت در نوار غزه به دلیل پرتاب پهپادها از این منطقه دریافت کرده است.

منابع مذکور اظهار داشتند: قرار است در این دیدار درباره سرنوشت سربازان اسیر اسرائیلی نزد حماس در قالب قرارداد تبادل اسرا هم رایزنی شود.

منابع یاد شده تصریح کردند هیئت اسرائیلی همچنین درخصوص برخی اقدامات امنیتی اخیر در افزایش شمار نیروهای مصری در رفح با طرف مصری رایزنی خواهد کرد و بندهای مربوطه در توافق کمپ دیوید مورد بررسی دو طرف قرار خواهد گرفت تا در سایه افزایش هماهنگی دو طرف در شبه جزیره سینا و منطقه مرزی مشترک اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

پرونده سودان و لیبی و هماهنگی در مواضع دو کشور در سایه دیدار اخیر حولتا با صدام فرزند خلیفه حفتر و امکان حمایت اسرائیل از نامزدی پدرش در انتخابات ریاست جمهوری لیبی از دیگر محورهای این دیدار خواهد بود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.