آمریکا در حال بررسی منطقه شرق سوریه برای احداث یک پایگاه و فرودگاه نظامی است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک کاروان نظامی نیروهای ائتلاف ضد داعش شامل ۴۰ دستگاه کامیون و خودروهای باری بزرگ از طریق گذرگاه مرزی الولید از پایگاه‌های خود در اقلیم کردستان عراق به سمت پایگاه‌های نظامی ائتلاف و نیروهای آمریکایی در حومه حسکه به راه افتادند. در این کاروان خودروهای باری حامل تجهیزات لجستیک و نظامی وجود داشتند و این سومین کاروان از این دست در ماه جاری میلادی بود.

ایتان گولدریش، مشاور سیاست خارجه فرماندهی عملیات‌های ویژه ستاد مشترک ارتش آمریکا شنبه گذشته در پایگاه ائتلاف ضد داعش در شهر حسکه با فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک و شورای سوریه دیموکراتیک نشستی داشت.

هیئت آمریکایی شامل تعدادی از دیپلمات‌ها و مسؤولان نظامی بودند که پایبندی همه طرف‌های درگیر به توافقنامه‌های کاهش تنش و آتش‌بس و استمرار اقدامات بین‌المللی برای مبارزه به گروهک‌های داعش را بررسی کردند. همچنین نشست دوم دیگری با فرماندهان دولت خودمختار کردها برگزار شد.

به نشست‌های هیئت آمریکایی، یک نشست با مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای قسد و الهام احمد، رهبر کردهای سوریه و رئیس اجرایی مجلس سوریه دموکراتیک و هیئت رئیسه این شورا افزوده شدند. طرف آمریکایی بر لزوم حفظ توافقنامه کاهش تنش، آتش‌بس در خطوط درگیری و نقاط برخورد و استمرار حمایت‌ از اقدامات بین‌المللی برای شکست نهایی داعش تاکید کرد.

نیروهای قسد در بیانیه‌ای اعلام کردند که فرماندهی این نیروها در حال گفت‌وگو با طرف آمریکایی درباره مشکلات امنیتی و اقتصادی است که مناطق شمال و شرق سوریه در نتیجه افزایش تهدیدهای ترکیه و نیز افزایش فعالیت گروهک‌های داعشی از آنها رنج می‌برند. آنها افزایش حمایت‌های انسانی برای جبران پیامدهای جنگ و تقویت زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی این منطقه به شکلی که امنیت و ثبات آن حفظ شود، از هیئت آمریکایی خواستار شدند.

سفر هیئت بلند پایه آمریکایی در پی افزایش تهدیدهای ترکیه درباره آغاز عملیاتی نظامی علیه مناطق نفوذ نیروهای قسد در شرق فرات انجام شد. سفارت آمریکا در سوریه با انتشار توییتی ادعا کرد، واشنگتن حضور نظامی خود در سوریه را برای تضمین از بین رفتن تهدید گروه‌های تروریستی حفظ خواهد کرد و گروه تروریستی داعش هنوز خطر مستقیمی برای مردم سوریه و منافع امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کند. این سفارتخانه در ادامه تاکید کرد، دو ملت سوریه و آمریکا مستحق کمتر از این نیستند.

بیریفان خالد از شورای اجرایی دولت خودمختار کردها در سوریه به الشرق الاوسط گفت که در نشست‌هایشان با آمریکایی‌ها مسایل اقتصادی و بهداشتی بررسی شدند و نیازهای ساکنان منطقه به مسؤولان وزارت خارجه آمریکا منتقل شده و آنها به ما قول حمایت و کمک دادند.

او افزود: بحران اقتصادی و بهداشتی را که همزمان با شیوع کرونا در منطقه ایجاد شده، بررسی کردیم و از آنها درخواست حمایت و کمک جهت عبور از بحران‌ها را داشتیم و ایتان گولدریش و هیئت آمریکایی به ما وعده حمایت در سطوح مختلف را دادند. خالد درباره افزایش تهدیدهای ترکیه نیز گفت: افزایش تهدیدهای ترکیه و نقض‌های رخ داده در مناطق تحت نفوذ ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به آنها را بررسی کردیم، همچنین مشکل آب منطقه را که مسؤولان ترکیه آن را قطع کردند و در درجه اول بر کشاورزی تاثیر گذاشته، به مسؤولان آمریکایی انتقال دادیم.

این مسؤول کرد افزود: فرماندهی دولت خودمختار کاهش ذخیره انبار گندم و تاثیر آن در تامین نان و سازوکار جذب سرمایه‌گذاران به منطقه برای بهبود اقتصاد آن و نیز شرایط معافیت از تحریم‌های سزار را بررسی کرد، همچنین ما بسته شدن گذرگاه‌های مرزی یا مناطق دولت خودمختار را بررسی کردیم و مشکلات و چالش‌های تحریم را انتقال دادیم و بازگشایی گذرگاه تل کوجر-الیعربیه با عراق را برای انتقال نیازهای ساکنان و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به اردوگاه‌ها خواستار شدیم.

یک هیئت از نیروهای ائتلاف ضد داعش و ارتش آمریکا نیز روز شنبه در شهر رقه نشست‌های دیگری با فرماندهان قسد و شورای مدنی داشته و تهدیدهای ترکیه را بررسی کردند.

برخی منابع آگاه اعلام کردند، دو طرف آخرین تحولات سوریه، تحولات میدانی و افزایش شدت تهدیدهای ترکیه در مورد آغاز حمله‌ای نظامی علیه پایگاه‌های تحت کنترل قسد در شرق فرات را بررسی کردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.