پنتاگون نگران خرید اس ۴۰۰ توسط هند است/ واشنگتن هنوز برای تحریم دهلی تصمیم نگرفته است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (CAATSA) که اجازه اعمال مجازات‌های اقتصادی بر کشورها و نهادهایی که تسلیحات از صنعت دفاع روسیه خریداری می‌کنند را می‌دهد، این اقدام هند برای دریافت سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه خطر مواجه با تحریم‌های آمریکا را برایش به همراه دارد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هنوز هیچ تصمیمی درباره معافیت بالقوه در رابطه با معاملات تسلیحاتی هند با روسیه اتخاذ نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که قانون “کاتسا” مفاد معافیت کلی یا خاص کشوری ندارد.

این سخنگو افزود: ما از تمامی متحدان و شرکایمان می‌خواهیم تا از معامله تسلیحاتی با روسیه اجتناب کنند چرا که این اقدام خطر تحریم شدن تحت قانون کاتسا را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: مشارکت دفاعی آمریکا-هند در سال‌های اخیر متناسب با جایگاه دهلی‌نو به عنوان یک شریک دفاعی مهم به طور چشمگیری توسعه یافته است. ما انتظار داریم این پیوند قوی در مشارکت دفاعی‌مان ادامه داشته باشد. ما برای مشارکت استراتژیک‌مان با هند ارزش قائل هستیم.

یکی از مقامات روسیه روز یکشنبه تایید کرد که مسکو تامین سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ برای هند را آغاز کرده است.

دمیتری شوگایف، رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی-فنی روسیه در یک نمایشگاه تجاری هوا-فضا در دبی گفت: این ارسال‌ها طبق برنامه پیش می‌روند. ارسال نخستین محموله در حال حاضر آغاز شده است.  

وی افزود: هند تا پایان سال جاری میلادی نخستین واحد از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در اختیار خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: من فکر می کنم که ما با شرکای هندی خود در مورد نگرانی خود در مورد این سیستم بسیار شفاف بوده‌ایم. من هیچ حرف تازه‌ای ندارم. ما مطمئناً در مورد این سیستم نگرانی‌هایی داریم، اما من هیچ حرف تازه‌ای ندارم.

مسکو و دهلی‌نو در سال ۲۰۱۸ میلادی یک توافق ۵.۵ میلیارد دلاری در رابطه با سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ امضا کردند؛ اقدامی که هند را در مواجه با تحریم‌های احتمالی آمریکا قرار داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر ماه مارس خود به هند تاکید کرده بود که تمامی متحدان و شرکای آمریکا باید از خریداری هرگونه سخت‌افزارهای روسی که ممکن است باعث اعمال تحریم شوند، اجتناب کنند.

ترکیه نیز سال گذشته به خاطر خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰، از سوی آمریکا تحریم و در سال ۲۰۱۹ میلادی از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ واشنگتن کنار گذاشته شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.