آمریکا آماده مقابله با تلاش‌های جدایی‌طلبانه در بوسنی است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، “درک کولت”، مشاور سیاست خارجی وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ درخواست ما از رهبران بوسنی این است که منافع شخصی خود را کنار بگذارند و به جای آن به دنبال منافع ملی کشورشان باشند. اگر رهبران به مسیر تفرقه‌افکنی، از هم پاشیدگی و کناره‌گیری از نهادهای مرکزی ادامه دهند، ابزارهایی وجود دارد که ما برای مجازات این نوع رفتارها داریم. شاید تحریم‌هایی صورت گیرد.

وی روز دوشنبه وارد بوسنی شد تا با رهبران ارشد سیاسی این کشور در میانه بحران سیاسی موجود در آن به گفتگو بپردازد.

جنگ بوسنی در ۱۹۹۲ زمانی رخ داد که صرب‌های بوسنی تلاش کردند تا منطقه‌ای از نظر قومی خالص ایجاد کنند و هدفشان پیوستن به صربستان بود. بیش از ۱۰۰ هزار تن در این نبرد کشته شدند و دو میلیون تن یا بیش از نیمی از جمعیت بوسنی هم مجبور شدند پیش از توافق صلح که در اوهایو و در نوامبر ۱۹۹۵ حاصل شد، خانه‌های خود را ترک گویند.

مشاور سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: ما بسیار از وضعیت پیش آمده در بوسنی نگرانیم. توجه زیادی در واشنگتن به مساله بحران موجود در بوسنی وجود دارد و نگرانی از بروز شرایط در این کشور پس از ۲۶ سال از پایان جنگ بوسنی و حصول توافق صلح ایجاد شده است.

با این حال این مقام ارشد آمریکایی همچنین به این مساله اشاره کرد که واشنگتن هنوز بر این باور است که بوسنی به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت، نرسیده است: ما و شرکایمان در اروپا هنوز معتقدیم که بوسنی فرصت دارد.

وی همچنین گفت، تلاش‌هایی برای تقویت موسسات و نهادهای دموکراتیک در بوسنی وجود دارد و اینکه این کشور را به سمت هدف پیوستن به اتحادیه اروپا هدایت کند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: قرار است تصمیمات جدی زیادی گرفته شود، اما ایالات متحده متعهد است هر کاری که از دستش بر می آید انجام دهد تا از وقوع بدترین‌ها جلوگیری کند و بیشتر از آن، تلاش کند تا به نتیجه‌ای حتی بهتر دست یابد که قرار دادن بوسنی در مسیر خود به سمت عضویت در اتحادیه اروپاست.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.