رایزنی نماینده آمریکا در امور افغانستان با مقام‌های ارشد هند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از پایگاه مینت، سفر «توماس وست» به هند اولین سفر پس از انتصاب وی در ماه گذشته میلادی به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان به جای زلمای خلیلزاد است؛ خلیلزادی که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در این سمت منصوب شده بود. این سفر او نیز بخشی از تور سفرهای اوست که شامل اروپا و جنوب آسیا می‌شود.

وست چند روز پیش به منظور برگزاری نشستی بر سر افغانستان با نمایندگان پاکستان، روسیه و چین به پاکستان سفر کرده بود. هند دومین ایستگاه در سفرهای او در جنوب آسیاست و طبق برنامه‌ای که مقامات آمریکا ارائه کرده‌اند، انتظار می‌رود وست در قدم بعدی به روسیه سفر کند.

توماس وست در جریان حضورش در دهلی‌نو، به گفته یک منبع آگاه، به دیدار آجیت دووال، مشاور امنیت ملی دولت هند و هارش واردان شرینگلا، مقام ارشد امور خارجه این دولت رفت و گفتگوهای آنها متمرکز بر روی تحولات جاری در افغانستان بود.

همچنین از جمله دیگر موضوعات روی میز مذاکرات، گفتگوی اخیر بر سر امنیت منطقه‌ای میان مشاوران امنیت ملی دولت‌ها درباره افغانستان در دهلی‌نو بود.

منبع آگاه مذکور گفت: “دیگر موضوعات شامل نقل و انتقال مردم در داخل و خارج از افغانستان، هماهنگی تلاش‌های جهانی در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، مسائل امنیت منطقه‌ای و سایر موضوعات دوجانبه و بین‌المللی مورد توجه دو طرف بود”.

دهلی‌نو از زمانی که طالبان در ۱۵ اوت کنترل کابل را به دست گرفت، با دوستان و هم‌پیمانانش در مورد افغانستان رایزنی کرده است. این اتفاق پیش از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از تقریبا دو دهه حضور در این کشور صورت گرفت.

هفته گذشته، دووال، مشاور امنیت ملی دولت هند میزبان مقامات امنیتی پنج جمهوری آسیای میانه، روسیه و ایران با هدف بحث بر سر سرایت احتمالی رادیکالیسم و ​​تروریسم از افغانستان به کشورهای همسایه آن بود. پاکستان، دعوت هند را  برای شرکت در این اجلاس رد کرد در حالی که چین نیز با استناد به مشکلات مربوط به زمانبندی از شرکت در آن خودداری کرد.

توماس وست در نشست سازماندهی شده از سوی پاکستان در مورد افغانستان که خواستار ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری برای افغان‌ها شده و همچنین از طالبان خواستار تامین دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه از جمله با اجازه دادن به فعالیت امدادگران زن برای رساندن کمک‌ها در حوزه‌های ضروری شد، شرکت کرد. خشکسالی، همه‌گیری کووید-۱۹ و قطع کمک‌ها به افغانستانی که به شدت به کمک‌های خارجی وابسته بود، این کشور را با بحران مواجه کرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.