نوجوانان؛ آسیب‌های اجتماعی و رویکردهای بهزیستی

حسن شرفی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما با اشاره به طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا)، اظهار کرد: بررسی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی برای جلب حمایت و نیز توانمندسازی مخاطبان و ذینفعان در طراحی و اجرای برنامه‌ های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند موجب افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات شود.

وی افزود: این رویکرد، به ویژه در گروه سنی نوجوانان، به دلیل تاثیر همسالان بر یکدیگر، علاوه بر این که زمینه ارتقاء دانش و آگاهی آنان را فراهم می‌کند، توانمندی و ظرفیت لازم برای ترویج پیام های پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالش های  اولویت دار و درنتیجه، ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژه‌های کوچک همیاری به منظور اجرا در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای نوجوانان، موجب می‌شود.

شرفی ادامه داد: برهمین اساس معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با همکاری موسسات و مراکز غیردولتی اقدام به اجرای مشترک این برنامه در محله‌ها، خصوصاً درمناطق آسیب خیز می‌کند.

وی بیان کرد: این طرح یا هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان  15 تا 18 سال در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: ابتدا کارگاه تربیت مربی برای تسهیلگران واجد شرایط برگزار شده  و سپس از طریق تسهیلگران به نوجوانان طی 13 جلسه کار گروهی آموزش داده می‌شود نوجوانان در طی مراحل اجرای این طرح آسیب‌های رایج محلات را اولویت بندی کرده و برای آن راهکار ارائه می‌دهند و سپس از طریق برگزاری جلسات حمایت می‌شوند، تصریح کرد: در شهرستان بیرجند توسط موسسه جمعیت همیاران چهار تسهیلگر معرفی شده آموزش لازم را دیده‌اند و طرح برای چهار گروه دو گروه دختران و دو گروه پسران نوجوان برگزار شد.

وی بیان کرد: به دنبال اجرا نوجوانان با توجه به اولویت دهی و امتیازدهی آسیب‌های محله را شناسایی و برای آن راهکار پیشنهاد کردند که پروژه‌های پیشنهادی به همت سایر سازمان‌های  دولتی و غیردولتی در سطح شهرستان اجرا و برای تقدیر از نوجوانان جلسه اختتامیه طرح برگزار شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.