تبیین اولویت‌ها و خط مشی‌های سیاسی حماس از زبان هنیه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای “الأقصی” اظهار کرد: اولویت اول حماس حفظ مسئله فلسطین، اصول و حقوق آن، به خطر نیفتادن و عدم چشم‌پوشی از این اصول و در راس همه حق بازگشت است.

وی افزود: اولویت دوم ما تداوم طرح مقاومت و توسعه دامنه آن بوده و سومین اولویت نیز متحد کردن مجدد ملت فلسطین و پایان دادن به اختلافات است.

هنیه خاطرنشان کرد: اولویت چهارم ایجاد ائتلاف‌های سیاسی و گسترش دایره روابط با محیط عربی و اسلامی است.

وی ادامه داد: اولویت پنجم ایجاد پل ارتباطی با جامعه جهانی و بهره مندی از تحرکات جهانی و همچنین تغییرات مهم در نگرش مردم نسبت به این موضوع است.

این مقام فلسطینی تصریح کرد: اولویت‌های ششم و هفتم حماس نیز محافظت از قدس و حمایت از آن در مقابل طرح‌های رژیم اشغالگر و آزاد کردن اسیران از زندان‌های اسرائیل هستند.

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: اولویت هشتم هم حفظ ارتباط نزدیک با ملت فلسطین در اردوگاه‌های آوارگان و جوامع دور از وطن و توجه به مسائل آوارگان است.

انتخابات داخلی

وی درباره انتخابات داخلی جنبش حماس نیز گفت: این انتخابات که هر چهار سال برگزار می‌شود، مایه فخر و مباهات تمامی کسانی است که اوضاع این جنبش را پیگیری می‌کنند.

هنیه ادامه داد: این انتخابات کاملا حقیقی است و فرمالیته نیست و قدرت حماس در انتخابات داخلی آن و احترام به نتایج آن است. انتخابات فرصتی برای تغییر رهبران حماس و بیانگر پویایی این جنبش و قدرت آن برای همسوسازی خود با تحولات از جمله تحولات داخلی جنبش است.

پرونده آشتی

هنیه در بخش دیگری از اظهاراتش به پرونده آشتی ملی فلسطین پرداخت و در این باره گفت: حماس از بدو تأسیس تا به امروز تمامی اقدامات لازم را برای حفظ وحدت ملت فلسطین در مکان‌های مختلف انجام داده است و طبق استراتژی حفظ وحدت ملت فلسطین در انتخابات سال ۲۰۰۶ شرکت کرد.

وی اظهار کرد که لغو انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین توسط تشکیلات خودگردان به دلیل ترس آن نسبت به از دست دادن موقعیت خود برای رهبری پروژه ملی فلسطین صورت گرفت نه به دلیل مخالفت رژیم اشغالگر با برگزاری انتخابات در قدس.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین اعلام کرد که پرونده آشتی ملی فلسطین به دلیل مواضع تشکیلات خودگردان و عدم جدیت آن برای تحقق آشتی، به بن‌بست رسیده است.

هنیه همچنین گفت که جنبش حماس طی چند روز گذشته یک چشم انداز مکتوب درباره آشتی فلسطین به مصر ارائه کرده است.

روابط حماس

اسماعیل هنیه درباره روابط خارجی حماس نیز تصریح کرد که روابط این جنبش و مصر استراتژیک و ثابت است و این جنبش درصدد توسعه آن است.

وی افزود: قطر نیز در ارتباط مستقیم با اتفاقات غزه و مسئله فلسطین است و نقش اصلی را در پرونده بازسازی و کمک به ملت فلسطین در قدس ایفا می‌کند.

هنیه در ادامه از ترکیه نیز به دلیل موضع حمایتی مداوم آن در قبال مسئله فلسطین تشکر و قدردانی کرد.

وی ادامه داد: حماس همچنان تمایل به برقراری روابطی تاریخی با عربستان دارد، اما متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد تغییر در موضع ریاض در قبال حماس بوده‌ایم.

هنیه در ادامه از پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی خواست که فلسطینی‌های بازداشت شده در این کشور را آزاد کنند.

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به تصمیم انگلیس برای “تروریستی” خواندن این جنبش نیز خاطرنشان کرد: برای همه ثابت شده است که سیاست “تروریستی” اعلام کردن حماس و یا سیاست محاصره و به انزوا کشاندن آن، یک سیاست شکست خورده است.

محاصره غزه

این مقام حماس در بخش دیگری درباره پرونده محاصره نوار غزه نیز اظهار کرد: نباید بیش از این در قبال محاصره غزه سکوت کنیم و جهان باید بداند که کارد به استخوان رسیده است.

وی همچنین از تشکیل کادرهایی در غزه و خارج برای وضع یک طرح یکپارچه به منظور شکست محاصره این باریکه خبر داد.

هنیه همچنین تاکید کرد که محاصره تحمیل شده به ملت فلسطین  در قدس و کرانه باختری نیز نمی‌تواند ادامه پیدا کند و ما با تلاش برای شهرکسازی و تلاش رژیم اشغالگر برای کوچاندن فلسطینی‌ها از مناطق مختلف قدس مقابله خواهیم کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.