دولت بایدن مقابل تحریم‌های بیشتر کنگره علیه روسیه ایستاده است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از پایگاه خبری هیل، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه کشتی که در ساخت پروژه خط لوله نورد استریم ۲ مشارکت دارد، اعمال کرد؛ پروژه‌ای که یکی از اولویت‌های استراتژیک اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

اما تیم بایدن به خاطر ترس از دشمنی با آلمان در اتخاذ موضعی سفت و سخت‌تر نسبت به این پروژه تردید دارد. آلمان یکی از متحدان اروپایی مهم آمریکا در مبارزه با تغییر اقلیمی و محدود کردن نفوذ جهانی رو به رشد چین محسوب می‌شود.

پروژه نورد استریم ۲ یکی از بخش‌های مهم تلاش پوتین برای اعمال فشار اقتصادی و نظامی بر اوکراین محسوب می‌شود چرا که این پروژه به روسیه اجازه می دهد تا گاز را به اروپا بدون عبور از اوکراین صادر کند.

این یک برهه دشوار برای بایدن است چرا که در حالی که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد نسبت به منافع اقتصادی آلمان محتاط باشد، اما برای پاسخ دادن به موضع خصمانه مسکو نسبت به اوکراین نیز تحت فشار است.

آژانس اطلاعات آمریکا بسیج نیروهای روسی در امتداد مرز با اوکراین را که گفته میشود برای یک حمله نظامی احتمالی آماده شده‌اند، شناسایی کرده است.

با این حال، مقامات سنای آمریکا می گویند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از سناتورهای دموکرات خواسته است تا طرحی را که توسط جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو و تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس برای اعمال تحریم‌هایی علیه پروژه نورد استریم ۲ که متعلق به کمپانی بزرگ گازپروم روسیه است، ارائه شده، مسدود کنند.

این طرح همچنین کمپانی‌هایی را که در آزمایش و تصدیق این خط لوله دست داشته‌اند تحریم می‌کند.

یکی از مقامات سنا گفت: برای ما این طور به نظر می‌رسد که آنها  در حال ایجاد مشکلات رویه‌ای هستند تا از یک رای گیری سخت سیاسی جلوگیری کنند. دموکرات‌ها درباره این رای‌گیری درخصوص پروژه نورد استریم ۲ بسیار نگران و عصبی هستند چرا که همه آنها در دولت قبلی با این پروژه مخالف بودند اما اکنون در دولت بایدن محاسبات متفاوتی وجود دارد.

این منبع افزود: اکنون که نیروهای روسی در مرز اوکراین بسیج شده‌اند، دولت بایدن همه کار می کند تا از پروژه نورد استریم ۲ حفاظت کند. چندین تن از مقامات دولت بایدن به صورت فعالانه در کنگره علیه رای‌گیری در مورد پروژه نورد استریم ۲ لابی کرده‌اند.      

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره امتناع کرده است.

هنگامی که سنای آمریکا پس از تعطیلات عید شکرگزاری بحث درباره این طرح را از سر بگیرد، سناتور ریش و کروز به تلاش های خود برای برگزاری یک رای‌گیری ادامه خواهند داد. این یک رای‌گیری سخت برای دموکرات‌های سنا خواهد بود که از استفاده از تحریم برای متوقف کردن ساخت این پروژه حمایت کرده‌اند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.