معترضان ضد دولتی در صربستان جاده‌ها و پل‌ها را بستند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها معترض صرب در روز گذشته در بلگراد، پایتخت صربستان، شهر نووی ساد و دیگر مناطق این کشور جاده‌ها و پل‌ها را به مدت یک ساعت مسدود کردند. سازمان‌دهندگان تظاهرات، این انسداد یک ساعته را اقدامی برای هشدار دانسته و تهدید کردند که لغو نشدن قوانین سلب مالکیت و همه‌پرسی، اعتراضات بیشتری را در پی خواهد داشت.

نیروهای پلیس از ورود معترضان به پل‌ها جلوگیری کردند که در نتیجه آن، میان معترضان و پلیس درگیری شکل گرفت. معترضان توانستند در یکی از پل‌های کلیدی و چندین خیابان اصلی، جلوی آمد و شد خودروها را بگیرند.

به گفته سازمان‌دهندگان تظاهرات، تعدادی از معترضان بازداشت شده‌اند. پلیس صربستان پیش‌تر هشدار داده بود که انسداد پل‌ها به هر صورتی، غیرقانونی است.

تعدادی از گروه‌های محیط ‌زیستی و سازمان‌های جامعه مدنی، خشمگین هستند، چرا که مقامات صربستان، آستانه رفراندوم را کاهش داده و اجازه سلب مالکیت سریع از املاک خصوصی را در صورتی که به نفع عموم باشد، داده‌اند. فعالان معتقدند که این کار، مسیر شرکت‌های خارجی را برای نادیده گرفتن و دور زدن نارضایتی‌های عمومی در پروژه‌های خود هموار می‌کند، پروژه‌هایی نظیر درخواست شرکت انگلیسی-استرالیایی “ریو تینتو” برای راه‌اندازی یک معدن لیتیوم در غرب صربستان.

مقامات صربستان این اتهامات را رد کرده و ادعا کرده اند که این قوانین جدید، لازمه پروژه‌های توسعه زیرساخت هستند. الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان، گفته است که فعالیت شرکت استخراج معدن “ریو تینتو” در این کشور، به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.