ستاد راهبری طرح های محرومیت زدایی در استان مرکزی راه اندازی شود

فرزاد مخلص الائمه هفتم آذرماه ۱۴۰۰ در کارگروه بسیج سازندگی استان مرکزی که با حضور سردار زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور برگزار شد، با طرح این سوال که چرا با وجود نهادها و دستگاه هایی همچون ستاد فرمان امام، بنیاد علوی و برکت و … که در امر محرومیت زدایی و صرف بودجه و اعتبار در این حوزه فعال هستند، هنوز محرومیت از بین نرفته و استان های مرکزی کشور با فقر دست و پنجه نرم می کنند؟ اظهار کرد: این محرومیت مختص حوزه اقتصادی نیست و در عرصه های دیگری نیز شاهد فقر هستیم.

وی تصریح کرد: درست است که دولت ها وظیفه تامین ۷ گزاره اصلی چون عدالت، امنیت و رفاه را بر عهده دارند، اما چرا در تحقق این گزاره ها با وجود تلاش های بسیار، موفقیت نسبی داشتیم و به اهداف اصلی نرسیده ایم؟ فقر و محرومیت یک ضلع مثلثی است که دو ضلع دیگرش فساد و ناکارآمدی هستند و اگر ضلع ناکارآمدی قطع نشود دو ضلع دیگر بزرگتر می شوند.

مخلص الائمه بیان کرد: نظام اداری کشور نمی تواند لایه های آشکار فقر را اداره کند، همه پدیده های اجتماعی، کوه یخی است که لایه ای از آن نمایان است و لایه اصلی آن غیرقابل مشاهده است و برای مقابله با چنین پدیده های چند بعدی و چند لایه باید در تجدید ساختار اجرایی تلاش و تجدید نظر داشته باشیم و تا زمانی که ابرمسئله ناکارآمدی را رفع نکنیم به جایی نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه درگیر دیوان سالاری ۵۰ ساله در کشور هستیم، افزود: محرومیت زدایی در چنبره ساختارهای پیچیده قرار گرفته است و موفقیت بالایی در این زمینه حاصل نشده است، نظام اداری کشور نیازمند تحول بنیادین است و امیدواریم دولت سیزدهم در این راستا موفق باشد.

مخلص الائمه بیان کرد: ناکارآمدی باعث شده است که سیاست های از بالا به پایین دولت ها جوابگو نباشد، برای توسعه و محرومیت زدایی کم هزینه نشده است، اما چه چیزی مانع توسعه بوده است در واقع سوال اینجاست که چرا سازمان هایی چون بسیج سازندگی به توفیقات بالایی رسیده اند؟

وی افزود: استانداری مرکزی باید با فعالیت های جهادی همسو باشند و نباید سرگرم مسائل فرعی باشیم. به همین منظور با هماهنگی دستگاه های مرتبط، ستاد یا مرکزی را برای راهبری طرح های محرومیت زدایی راه اندازی می کنیم، ساختمانی در نظر گرفته شده است و دستگاه های اجرایی نیز باید نماینده تام الاختیاری با فهم کار جهادی را جهت حضور در این ستاد معرفی کنند تا با چابکی در کنار ساختارهای موجود فعالیت داشته باشند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: ماشین در حال حرکت را در اختیار گرفته ایم، نمی توان برای تعمیر و بازسازی امور، این ماشین را متوقف کرد به همین دلیل باید در حین حرکت این ماشین، تعمیرات انجام گیرد، کشور با رشد اقتصادی نزدیک به صفر، تورم آنچنانی و بهره وری منفی تحویل گرفته شد و نمی توان برای اصلاح و درست کردن اقتصاد و بهره وری، آن را متوقف کرد، در واقع هنر مدیران این است که ماشین در حال حرکت را تعمیر کنند.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه نگاه مدیران ارشد استان به شهرستان ها نگاهی توام با عدالت خواهد بود، گفت: برای پیشرفت استان همکاری دستگاه ها را بیش از پیش نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: در سازندگی و بازسازی بعد از سانحه همچون سیل ۹۸، اگر بسیج سازندگی نبود، بخشی از بازسازی ها به هیچ عنوان ممکن نبود چرا که برخی از آسیب دیدگان هیچ آورده ای برای بازسازی نداشتند.

مهدی زندیه وکیلی گفت: باید در هر دستگاه اجرایی یک مسئول بسیج سازندگی داشت تا در درون دستگاه ها پروژه های سازندگی تعریف شود.

وی افزود: در پروژه های آبرسانی موفق بودیم و این امر حاصل تعریف پروژه از درون دستگاه های اجرایی است، همچنین در بازسازی عتبات عالیات نیز پروژه های خوبی تعریف شد و در این راستا نیروهای جهادی اعزام شدند.

زندیه وکیلی اضافه کرد: اگر بسیج وارد پروژه های پر هزینه شود که تامین اعتبار آنها راحت نیست، قطعا کار مشمول زمان می شود و به همین دلیل باید در انتخاب و تعریف پروژه دقت نظر داشت.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، در این جلسه از ۲۰۰ گروه جهادی استان مرکزی تجلیل شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.