پنج اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: طی نامه ای ازسوی رییس سازمان میراث فرهنگی به استاندار مرکزی، موضوع ثبت پنج اثر قلعه دختر، محوطه کوه بوجه، نقوش صخره‌ای داش دره، محوطه دو تپه و شهرداری دلیجان به وی ابلاغ شد.
وی افزود: نقوش صخره ای داش دره در محدوده سنگ نگاره های تیمره و هفت کیلومتری جنوب شرق روستای رباط مراد واقع شده است. روی صخره های سیاه رنگ این محدوده نقوش صخره ای با مضامین مختلف از جمله نقش بزکوهی، شیر، صحنه شکار و غیره حک شده است. نقوش مذکور به دلیل فعالیت های معدن کاری، در معرض آسیب واقع شده بودند اما خوشبختانه با این ثبت، ضمن تعطیلی فعالیت های معدن، نسبت به ثبت و سکوسازی محدوده اثر و نقوش اقدام خواهد شد.

حسینی با اشاره به جایگاه محوطه دوتپه گفت: محوطه باستان شناختی دوتپه در کنار محور توره به بروجرد و در شهرستان شازند واقع شده است. این محوطه باستانی در سال ۱۳۹۴ طی فعالیت های عمرانی راهسازی مورد دست اندازی واقع شد که پس از طی مراحل اداری این دست اندازی متوقف گردید. این تپه مربوط به دوره پس سنگی و قرون میانی دوره اسلامی است و شامل دو تپه متصل به هم می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه عنوان کرد: کوه بوجه برجستگی طبیعی منفردی در جنوب شهر خمین و متصل به بافت مسکونی این شهر است. در این کوه و دامنه های آن آثاری از معماری و زیست انسان باقی است که نشان از وجود یک ساختار نیایشگاهی در محل دارد. بوجه کلمه ای پهلوی است و نام و ساختار معماری آن در پیوند با ایران قبل از اسلام است. اثر مذکور با توجه به  اهمیتی که از حیث مردم شناسی و باستان شناسی داشته، پس از مستند سازی و طی مراحل ثبت پرونده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسینی ساختمان شهرداری دلیجان را یکی از هدف گذاری های میراث فرهنگی برای تبدیل به موزه عنوان کرد و اظهار داشت: ساختمان قدیمی شهرداری دلیجان که قدمت آن به سال ۱۳۱۷هجری شمسی برمی گردد؛ اولین ساختمان آجری دوطبقه است که در شهر دلیجان بنا شده و با توجه به آرایه های معماری با ارزشی که دارد می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان باشد.

وی در پایان گفت: قلعه دختر در شهرستان خمین نیز که در جدیدترین اقدام سازمان در استان ثبت شده در دوره ساسانی بنا شده است. این قلعه تماما با سنگ و بدون ملات بر بلندای کوه هفت سواران در نزدیکی روستای دربند ساخته شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.