بناهای تاریخی اسلامی حفظ شوند

به گزارش خبرنگار تاریخ ما، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر یکشنبه در دیدار اعضای کنگره معماری و شهرسازی اسلامی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: اسلام همواره به عمران و آبادی عنایت داشته و از مسلمانان خواسته که مناظر و شگفتی‌های جذابی ایجاد کنند و امام علی(ع) نیز در نامه به مالک اشتر بیان کردند که سعی کنید شهرها را آباد نگه دارید.

وی بیان داشت: مسلمان در گذشته متعهد بودند بناهای باشکوه و با عظمت بسازند و به گونه‌ای تربیت شده بودند که به بنای مساجد و امثال آن بسیار اهمیت می‌دادند؛ در شهرهای ایران همچون اصفهان، شیراز و همدان بناهای مهم و جالبی وجود دارد.

استاد برجسته حوزه عنوان کرد: ‌ تیمچه بازار قم بدون ستون بنا شده و این بنای بی‌نظیری است. باید گفت عمران و آبادی مسئله بسیار مهمی است و این موضوع در قم با توجه به جایگاهی که دارد باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی ابراز کرد: ‌ سعی کنید در قم بناهای باشکوهی که عظمت اسلام را نشان دهد بسازید و بناهای اسلامی موجود را حفظ کنید.

دریاچه نمک قم شگفتی‌های بسیاری دارد

آیت الله نوری همدانی افزود: ‌ دریاچه نمک قم بسیار جالب و شگفت انگیز است. لازم است در آن سرمایه گذاری شود هرچند به بودجه نیاز است. خوب است در کنار این دریاچه ساختمان سازی و جدول کشی شود تا مردم عظمت آن را ببینند. این دریاچه در هنگام مغرب، سحر و بین الطلوعین بی‌نظیر و دیدنی است.

وی اظهار کرد: اگر به بناهای اروپا بنگریم می‌بینیم در مقایسه با بناهای ایران چیزی نیست. متأسفانه بسیاری از اشیای تاریخی ایران تحت تسلط استکبار و استعمار قرار گرفت.

خداوند به گردش در روی زمین تأکید کرده است

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: خداوند در هشت نقطه قرآن به گردش اشاره کرده و از ما خواسته شده که در روی زمین گردش کنیم.

وی با اشاره به اقتصادی بودن گردشگری برای ملت‌ها عنوان کرد: ‌ در اروپا یکی از مسئولان به بنده عنوان کرد که ما بیشتر از عایدات نفتی شما از گردشگری درآمد داریم. این نشان می‌دهد اگر ما به بناهای تاریخی خود اهمیت دهیم و در آن سرمایه گذاری کنیم تا چه اندازه می‌توانیم از گردشگری درآمد اقتصادی داشته باشیم.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: در غرب ایران هراسی و شیعه هراسی می‌کنند و تصور مردم این است که ایران امنیت ندارد درحالی که امنیت ایران بی‌نظیر است و مسلمانان با یکدیگر مهربان هستند. اگر فردی به ایران بیاید این امنیت و مهربانی را به خوبی می‌تواند ببیند.

 مرجع تقلید شیعیان افزود: ما با کسانی که دشمن اسلام و دین هستند با قدرت برخورد می‌کنیم. کسانی که در ظاهر لبخند می‌زنند اما در دلشان کینه موج می‌زند دشمن ما هستند و نباید با آن‌ها اعتماد کنیم زیرا آنان سلطه گرانی هستند که به زیاده خواهی عادت کرده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.