پیکر استاد نبی‌پور در گناباد تشییع شد

به‌گزارش «تاریخ ما» به نقل از میراث‌آریابه‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استاد غلامرضا نبی پور با 95 سال سن  از  از نادر استادان قنات کار بود که از دوران نوجوانی با شاگردی استاد کاران قدیم این دانش بومی را آموخته و برای حفر و پایش قنات در گناباد که از عصر هخامنشیان تا عصر حاضر در این منطقه مورد بهره برداری است آنها را به کار برده بود.

نام این استاد بنام قنات با ایجاد فهرست ملی «مفاخر حامل میراث ناملموس»  از سوی اداره کل  ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعي  در سال 1395 در این فهرست جای گرفت.  

این اقدام با هدف پاسداری از میراث ناملموس و حاملان آن، تضمین شناسایی این عناصر و افراد و گروه ها به وسیله ایجاد و به روز رسانی فهرست های ملی و با توجه به مهارت های استاد نبی پور در دانش سنتی و پایش قنات صورت گرفت.

استاد غلامرضا نبی پور متولد 10 مرداد ماه 1302 از شهرستان گناباد در خراسان رضوی و از استادان قناتی بنام کشور  در فنون بومی و سنتی و دانش پایش قنات است. 

او سراسر عمر 95 ساله خود را برای یادگیری مهارتهای حفر قنات از اساتید و بعدها برای به کار بردن این دانش ها برای حفر قنات صرف کرد. 

انتقال این دانش بومی  به نسل های اینده از مهم ترین دغدغه های استاد نبی پور بود . وی  خود را مسئول می دانست  و به طور دائم دانسته ها و تجربیات خود را در اختیار جوانتر هایی که دوست داشتند قنات کار شوند و یا در این حرفه مشغول به کار هستند، قرار می داد.

پرونده «دانش بومی حفر قنات در گناباد» بر پایه مصاحبه با استاد نبی پور و آقای صدیقی از سوی دفتر ثبت آثار ملی خراسان رضوی تهیه و پس از ارائه در شورای سیاست‌گذاری ثبت، به شماره 80 در بهمن ماه 1393در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.