افزایش شمار پرونده در مراجع قضایی گیلان نگران کننده است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، مصطفی سالاری ظهر دوشنبه در همایش هفته قوه قضاییه که در سالن اجتماعات دادگستری گیلان در رشت برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی به جایگاه دستگاه قضا در قانون اساسی کشور اشاره و اظهار کرد: در قانون اساسی استقلال این دستگاه به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام و آموزه های دینی و فقهی نیز قضاوت دارای جایگاه خاصی است، افزود: وجود این احادیث و روایات نشان دهنده اهمیت این دستگاه و جایگاه آن است.

 استاندار گیلان با بیان اینکه مردم در زمان بروز مشکل و اختلاف به این دستگاه به عنوان آخرین پناهگاه مراجعه می کند و این نهاد نیز با قضاوت بی طرفانه به حل این مشکلات و همچنین برقراری آرامش و امنیت در سطح جامعه کمک می کند، گفت: متاسفانه آمارها نشان از روند افزایش ورود پرونده به دستگاه قضایی استان دارد که وضعیت موجود نگران کننده است.

 لزوم بهره گیری از نهادهای قانونگذاری در راستای کاهش شمار پرونده های قضایی

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی هیچ مسئولیتی در افزایش این روند ندارد بلکه خود از آنها تأثیر می پذیرد، تصریح کرد: می توان از برخی نهادها به عنوان بازوی کمکی برای کاهش پرونده ها بهره گیری کرد.

 به گفته این مسئول متاسفانه اتخاذ تصمیمات نادرست از سوی برخی دستگاه ها سبب افزایش شماره پرونده ها در دستگاه قضایی استان شده است.

سالاری نهاد قانونگذاری را از جمله نهادهای موثر در کاهش اختلافات و پرونده ها عنوان کرد و یادآورشد: این نهاد می تواند گامی موثر در زمینه شفاف سازی قوانین بردارد.

وی با تأکید بر استفاده از شوراهای حل اختلاف برای سرعت بخشیدن در روند رسیدگی به پرونده ها، افزود: برخی از قوانین نیازمند بازنگری هستند.

وجود وحدت لازمه خدمات رسانی به مردم

استاندار گیلان بر استقلال دستگاه قضایی تأکید کرد و گفت: یکی از وظایف مسئولان حمایت و کمک به دستگاه قضایی در سه مرحله تقنین، کاهش و حل اختلافات مردمی است.

وی با بیان اینکه نظارت و حمایت از همه حوزه های قضایی کمک بزرگی به اجرای قانون توسط این دستگاه می کند، خاطرنشان کرد: تعامل و همکاری اصل رسیدن به توسعه و پیشرفت در سطح جامعه است و هیچ نهادی بدون همدلی سایر ارگان ها نمی تواند به اهداف خود دست یابد.

وی با اشاره به اینکه وجود وحدت لازمه خدمات رسانی بهتر به مردم است، گفت: در مسیر توسعه نهادهای اجرایی، نظارتی، امنیتی و قضایی مکمل یکدیگر هستند و سرمایه گذاری در نقطه ای صورت می گیرد که امنیت وجود داشته باشد.

سالاری با بیان اینکه استان گیلان دارای ظرفیت و پتانسیل های بسیاری در حوزه ها مختلف است، تصریح کرد: برای اشتغالزایی، توسعه و پیشرفت و همچنین جذب سرمایه گذار در استان نیازمند حرکت جمعی از سوی مدیران هستیم.

 لزوم آسیب شناسی افزایش پرونده در دستگاه قضایی گیلان

مدیرکل دادگستری گیلان نیز در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی استان در سال گذشته، اظهار کرد: حدود ۶۰۰ هزار پرونده به مراجع قضایی وارد شده که نشان از رشد ۹ درصد دارد.

احمد سیاوش پور با تأکید برلزوم آسیب شناسی علل افزایش پرونده در مراجع فضایی، افزود: انقضای برخی امور در حوزه های مختلف در قرن حاضر سبب افزایش بروز برخی تخلفات و افزایش آمار پرونده ها در مراجع قضایی می شود.

وی در ادامه با اشاره به برخورد قاطع با هرگونه فساد به ویزه فساد اقتصادی، گفت: رویکرد حمایت از مدیر متخلف در دستگاه فضایی وجود ندارد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.