جمع آوری ۶۰هزار نسخه خطی روستایی در استان مرکزی طی دو سال اخیر

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حسین سبحانی عصر سه شنبه در همایش تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی در روستای لیلیان شهرستان خمین، با بیان اینکه اسناد تاریخی و نسخ خطی نقش مهمی در کسب اطلاعات از  زندگی و فرهنگ گذشتگان دارد، اظهار کرد: نسخ خطی جمع آوری شده در بانک اطلاعاتی اسناد استان مرکزی به ثبت رسیده است.

دبیر همایش تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی با اشاره به اینکه پژوهشگاه اسناد تاریخی استان قم در نظر دارد ۵۰ هزار نسخه خطی و پژوهشگران آزاد نیز ۴۰ هزار نسخه خطی به این مجموعه اهدا کنند، تصریح کرد: نسخ خطی به عنوان منبع غنی از هویت تاریخی و گنجینه ارزشمند میراث فرهنگی از جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است.  

مسئول دبیرخانه دائمی مفاخر استان مرکزی بیان کرد: همایش تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی در شهرستان خمین با رویکرد فرهنگ سازی در راستای حفظ و نگهداری نسخ خطی و گنجینه های ارزشمند میراث فرهنگی برگزار شده است.

سبحانی ادامه داد: امید است با برگزاری همایش ها و تجلیل از کسانی که نقش مهمی در گردآوری اسناد تاریخی و نسخ خطی داشته اند، ۹۰ هزار نسخه دیگر به بانک اطلاعاتی اسناد ملی اضافه شود.

دبیر همایش تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ساماندهی و جمع آوری نسخ خطی و اسناد تاریخی قدیمی در روستاها به عنوان فعالیت مهم دفتر امور روستایی از اهمیت بسیار برخوردار است و باید بستر حفظ و نگهداری این اسناد فراهم شود.

مسئول دبیرخانه دائمی مفاخر استان مرکزی اظهار کرد: بسیاری از آثار قدیمی و اسناد تاریخی در روستاها به دلیل آگاه نبودن روستاییان از ارزش و اهمیت آنها در شرایط نگهداری مطلوبی قرار ندارند و این شرایط زمینه نابودی این آثار را فراهم می کند.

سبحانی با بیان اینکه باید راهکارهای مناسب در حفظ و نگهداری اسناد ارزشمند تاریخی و فرهنگی اندیشیده شود، افزود: مهمترین هدف از برگزاری همایش ها و تجلیل از کسانی که نقش مهمی در جمع آوری نسخ خطی و اسناد تاریخی داشته اند؛ فرهنگ سازی برای حفظ و نگهداری این آثار است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.