سمپاد مهارتی کلید خورد/در کنکور ۹۸ دو نوع آزمون خواهیم داشت

به گزارش سایت «تاریخ ما»، پیش از ظهر امروز گردهمایی مشترک شواری معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

این گردهمایی باهدف تعامل بیشتر بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش و ضرورت هماهنگی در خصوص اجرای تبیین برنامه‌های این وزارتخانه، برگزار شد.

در روز اول این گردهمایی که روز پنجشنبه با سخنرانی سیدمحمد بطحایی به پایان خواهد رسید، فاطمه مهاجرانی رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، گفت: برنامه مرکز آموزش مربیان طرح شهاب است و با همکاری چند استان طراحی و تدوین‌شده است. سمپاد مهارتی با همکاری معاونت آموزش متوسطه و استان البرز در سال تحصیلی آینده در استان البرز انجام خواهد شد که به دنبال بازخورد آن هستیم و در صورت موفقیت در استان‌های دیگر اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر تنها در یک مدرسه، سمپاد مهارتی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اعلام نتایج المپیادها در دو فاز انجام می‌گیرد، فاز اول در برخی حوزه‌ها در هفته آینده و فاز دوم در هفته اول مرداد است. ایران ، میزبان المپیاد زیست‌شناسی ٢٠١٨ است که به رغم تحریم‌هایی که علیه ایران شده است، استقبال خوبی از این مسابقات شده است و میزبان ٧٠ کشور برای المپیاد زیست‌شناسی خواهیم بود.

در این گردهمایی علی زرافشان معاون آموزش متوسطه نیز بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش طراحی و دنبال می‌شود، برنامه تعالی_مدیریت است که تنظیم آن منطبق بر شرایط بوده و از روزمرگی در مدارس جلوگیری می‌کند. برنامه تعالی در راستای عملیاتی کردن سندتحول در فصل چهارم آمده و جزو ویژگی‌هایی هست که برای مدرسه در افق چشم‌انداز درنظرگرفته شده و در سال تحصیلی آینده، تمامی مدارس توسطه تحت پوشش تعالی مدیریت قرار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری در ۸ استان، برنامه ایران مهارت را  با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داشتیم که دریک درصد مدارس تمام  استان‌ها اجرا شد و از معلمان  و متخصصان مراکز دولتی و غیردولتی در آن استفاده خواهد شد. همه استان‌ها در بخش تأمین و آموزش نیروی انسانی و تجهیز کتب درسی بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و شرایط به نحوی است که برای سال تحصیلی آینده مشکلی نخواهیم داشت. در حقیقت پایه دوازدهم اولین خروجی از ساختار ۳-۳-۶ است.

زرافشان گفت: در کنکور ۹۸ دو نوع آزمون خواهیم داشت، یکی برای فارغ‌التحصیلان نظام قبلی و دیگری برای فارغ‌التحصیلان جدید است و تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور ۹۸ حدود ۳۰ درصد خواهد بود. ثبت‌نام در ورودی پایه هفتم مدارس نمونه دولتی بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش و بدون آزمون ورودی خواهد بود و تنها در مناطق کمتر برخوردار مدارس نمونه دولتی را خواهیم داشت و در دیگر مناطق ثبت‌نام دانش آموزان، مدرسه محور است و اولویت با  دانش‌آموزانی خواهد بود که در پایه ششم ، ارزشیابی خیلی خوب کسب کرده‌اند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در این مراسم اظهار کرد: هر چند در یک جنگ نابرابر اقتصادی هستیم ولی نباید خدمت‌رسانی به قشر محروم دچار وقفه شود چون علاوه بر پیامدهای نامطلوب اجتماعی و تربیتی پیامدهای امنیتی هم خواهد داشت. کودکان نباید ناظر گفتمان‌های یاس و ناامیدی اقتصادی خانواده‌ها باشند، کودکان سرمایه اجتماعی کشور هستند و حفظ نشاط و شادابی آنان بسیار مهم است.

وی از مدیران کل خواست تا با جدیت بخشنامه ممنوعیت ورود مؤسسات به مدارس ابتدایی را پیگیر باشند و فقط کتاب‌های درسی در مدارس آموزش داده شود.

حکیم زاده بیان کرد: در راستای شادابی و نشاط دانش آموزان دختر و توانمندسازی معلمان ابتدایی برنامه مشترکی در دست انجام داریم و برنامه مشترکی با کانون پرورش فکری کودکان به نام کانون و مدرسه داریم که حمایت مدیران کل در استان‌ها را می‌طلبد. برنامه اصلی معاونت آموزش ابتدایی برنامه تدبیر است که مصمم به انجام این برنامه و حذف طرح‌ها و برنامه‌های موازی هستیم.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان دیگر سخنران این همایش، گفت: آموزش عمومی مطالبه ملت است و تجربه نشان داده است هر ملتی در هر شرایطی سه خواسته دارد که شامل خوراک، پوشاک و آموزش عمومی است و باید از ظرفیت آموزش در توسعه استفاده کرد. دانشگاهفرهنگیان در تربیت معلمان نقش بسزایی در فرایند تعلیم و تربیت و توسعه کشور دارد همه دانشگاه‌ها در مورد ورودی‌ها و در برخی رشته‌ها روزی به اشباع می‌رسند و ما می‌توانیم پزشک و مهندس از خارج کشور بیاوریم ، اما معلم را نمی‌شود از خارج وارد کرد.

وی ادامه داد: اینکه در کشور چالش‌هایی در الگوگیری و بومی‌سازی، کمبود مطالعه، ضعف در مطالعات تطبیقی وجود دارد؛ همه به آموزش برمی‌گردد و باید برنامه‌های بلندمدت و مهارتی داشته باشیم. باید تبیین و تبلیغ در جامعه انجام گیرد و تلاش داریم از بهترین‌های کنکور برای جذب دانشجو اقدام کنیم ، جذب هیئت‌علمی توانمند و متخصص ازجمله اقدامات دانشگاه فرهنگیان است.

همچنین مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم تا با انجام تدابیری، فشار و استرس کمتری به دانش آموزان وارد شود. سند تحول بیش‌ازپیش در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و ۴ لایه مدیریتی پیگیر زیر نظام‌های سند تحول است و تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رصد می‌شود و با یک فهم مشترک و یک معماری درست سند در حال اجرایی شدن است. سه مدل؛ از بالا به پایین، از پایین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهادشده بود که مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.