نگهداری ۳۵۰۰شی تاریخی در موزه های اراک/ لزوم صیانت از هویت تاریخی

به گزارش سایت «تاریخ ما» به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: در حال حاضر سه موزه شامل موزه مردم شناسی و باستان شناسی چهارفصل، موزه مردم شناسی مفاخر و مشاهیر استان و موزه صنایع دستی حسن پور در شهر اراک وجود دارد که قطع به یقین با توجه به داشته هایشان می توانند یکی از عناصر هویت بخش این شهر نوپا باشند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران به استان، برنامه ریزی جهت رونق بخش های مختلف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی از راهکارهای توسعه زیربنایی شمرده می شود که در این بین نقش موزه ها بسیار حائز اهمیت است.

حسینی در ادامه گفت: در شهر اراک یکی از معضلات جاری، آمار بالای عدم حس تعلق شهروندان به شهر نوپایی است که داشته های فراوانی دارد، اما در دوره های مختلف زمانی، نسبت به برجسته سازی این داشته ها اهتمام ویژه ای نشده که این امر باعث ایجاد فاصله روحی شهروندان از شهر شده از این رو موزه ها به عنوان ریشه های معنوی شهر می توانند نقش آفرینی مثبتی در پوشش این معضل داشته باشند. در این بین ارائه روش ها و راهکارهایی برای سوق دادن نسل های جدید به سمت موزه ها یکی از اقداماتی است که باید انچام پذیرد تا هویت بخشی شهر نهادینه شود. یکی از نعمات حس تعلق شهروندان به شهر، رشد مشارکت شهروندان در برنامه ها و اهداف دولت است که می تواند بستر ساز توسعه اجتماعی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در پایان گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ شی تاریخی، فرهنگی و باستانی در سه موزه شهر اراک نگهداری می شوند که از این میان ۹۰۰ شی در ویترن ها قرار دارند و باقی اشیا نیز در انبار نگهداری می شوند. این اشیا به صورت دوره ای در موزه ها تعویض می شوند تا هر نوبت بازدید برای شهروندان و گردشگران دارای جنبه های تفریحی، تحقیقی و علمی جدید باشد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.