اصول مشترک میترائیسم و مسیحیت
در قرون ابتدایی میلاد مسیح، میترائیسم و مسیحیت دو رقیب جدی تلقی میشدند. رومیان بسیار تلاش کردند تا بنیادهای اساسی میترائیسم که در مسیحیت رخنه کرده بود را از آن بیرون بکشند تا بتوانند ایدئولوژی مخصوص به خود را داشته و به کل از امپراتوری پارس جدا شوند . اما برخی از اصلی ترین اصول میترائیسم در مسیحیت باقی مانده است. مسیحیت با این که تلاش زیادی برای متفاوت بودن از سایر ادیان کرده است اما همچنان سرشار از ایدهها و اصول اساسی میتائیسم است.
شباهتهای میترائیسم و مسیحیت
- – میترائیستها در میترا خدای نور و ناجی بشریت را دیدند، مسیحیت هم در مسیح همین را مشاهده کردند.
- – میترا و مسیح هر دو پسر خدا هستند.
- – میترا و مسیح هر دو از زن آفریده شدند.
- – داستان تولد مسیح همان داستان تولد میتراست.
- – میترا در غاری تاریک به دنیا آمد و اولین کسانی که فهمیدند، چوپانها بودند که به عنوان هدیه، طلا و مواد معطر و خوشبو آوردند. برای مسیح هم چنین بوده است.
- – میترا و مسیح هر دو واسطه بین خدا و مردم هستند.
- – میترا و مسیح هر دو مجری خواستههای پدرند با این تفاوت که عیسی پسر «یهوه » است و میترا پسر خداست.
- – ماموریت میترا، مبارزه با اهریمن، شیطان و بندگان اوست که وقتی در آخرین روز هستی برای داوری بشریت میآید، پیروزی نهایی نور و خوبی بر تاریکی و ظلم است که این وظیفه عیسی است از نظر مسیحیان.
- – عروج میترا به درگاه خدا پس از آخرین ماموریت هایش روی زمین، بسیار شبیه داستان عیسی است.
- – صلیب: میترائیستها صلیب را در دایره (سمبول قدیمی خورشید) رسم میکردند و چهار گوشه صلیب، همان نقطه اساسی و بنیادی راه سالانه خورشید است. دو نقطه: اعتدال ایام (روز و شب) و دو نقطه انقلاب خورشیدی. در مسیحیت، صلیب نشانه رنج و مقاومت شد. با اینکه خورشید را در خود حفظ کرد.
- – جشن مقدس تولد میترا، ۲۱ دسامبر در تاریک ترین شب سال در تاریک ترین غار، نشانه تولد نور و پیدایش امید و نشانه زایش دوباره طبیعت است. جشن مقدس عیسی نیز درست در همین شب در زمان انقلاب خورشیدی زمستانی است.
- – نشانههای خورشید، صلیب در دایره را میتوان در صحنههای غذاخوری مقدس (تغذیه تقدیس) میترا دید. مراسم نان گرد در کنار میترا که به چهار قسمت تقسیم شد. نان و شراب شیرین، مراسم مقدس میترائیستهاست. نشانه سفره پر برکت میترا و مددیاران اوست. نشانههای خوشبختی در زندگی آینده و جاودانی در پادشاهی میترا که در مسیحیت نیز دقیقا همانگونه است. با این تفاوت که نان، نشان پارههای تن عیسی است و شراب شیرین نشان خون او و نشانه سفره پر برکت مسیح. بار عاطفی این مراسم، چون خاطرهای است از آخرین شام عیسی با حواریون.
- – غسلتعمید که از نظر بندگان کیش میترا، شستوشوی انسان از گناهان مرتکب شده بود، چون اعتراف به گناهان و بخشش گناهان گناهکاران در میترائیسم با همان شکل به مسیحیت منتقلشده است.
- – مفهوم کلیسای جنگجو و جنگنده نیز از میترائیستهاست. خودسازمانیِ پیشرفته کلیسای مسیحیت در بسیاری از مسائل یادآور سیستم خوش قد و قامت و منظم میترائیستهاست. مقام برتر کلیسای کاتولیک همچون کپی پلههای برتر و مقدس میترائیسم به همان نام خوانده شد: پدر، پاپا، پاپ، پادر (در واتیکان) سران مذهبی میترائیسم خواستار نظم سفت و سخت از طرف پیروان بودند.
منبع:
آیین مهر میترائیسم، هاشم رضی