موزه میراث فرهنگی ماسوله در خانه تاریخی «درزی» گشایش می یابد

مصطفی پورعلی درگفتگو با خبرنگارمهر با اشاره به گشایش موزه میراث فرهنگی ماسوله از فردا (چهارشنبه) در کشه‌سر ماسوله و در خانه تاریخی درزی، اظهارکرد: این خانه تاریخی به دوره قاجار برگشته و الگوی کامل یک خانه تاریخی شهرک ماسوله است.

وی به ساختار اصیل این بنا اشاره کرد و افزود: مصالح دیوار اصلی و جنوبی از سنگ، گل، خشت و چوب بوده که مشاهده این موارد نشان دهنده بومی و اصالت بنای درزی است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ماسوله گفت: نامگذاری این بنا (درزی) از نام اوستا «حسین درزی» خیاط بازار ماسوله گرفته شده و به خاطر سکونت این خانواده در این عمارت به خانه درزی معروف شده است.

وی در ادامه همچنین به فرآیند مرمت و ثبت ملی این عمارت اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی دو دهه پیش این عمارت را از خانواده جم نژاد و درزی خریداری کرده در سال‌های نخست ثبت شهرک ماسوله، این عمارت به شماره ۵۲۰۸ و در سال ۸۰ در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسید و در ابتدا به عنوان دفتر فنی میراث فرهنگی و مهمانسرا تغییر کاربری یافت و در سال ۹۵ احیا و تغییر کاربری داده و به عنوان موزه پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در دستور کار قرار گرفت.

پورعلی با اشاره به بازگشایی این موزه در هفته گردشگری، تصریح کرد: موزه میراث فرهنگی ماسوله همزمان با نمایش اسناد تاریخی با موضوع ازدواج دو از مجموعه‌دار گیلانی بوده که فردا ۱۱ مهر ماه در شهرک تاریخی ماسوله بازگشایی می شود.

وی یادآورشد: در این موزه مجموعه ای از ابزار حرفه‌های سنتی ماسوله، اسناد و اموالی مربوط به نهضت جنگل، اموال مردم شناسی و در و بازشوهای تاریخی گره چینی شده به نمایش عموم گذاشته می شود.

پورعلی در ادامه ضمن تقدیر از اهالی شهرک تاریخی ماسوله که بخشی از اشیای تاریخی خود را به این موزه اهدا کرده اند، افزود: بخشی از اشیا و اموال به نمایش درآمده در این موزه اموالی شخصی مردم این شهرک بوده که توسط اهالی به موزه اهدا شده است.

وی یادآور شد: پایگاه ملی میراث فرهنگی ماسوله در راستای توسعه گردشگری و فرهنگی این شهرک تاریخی افزایش فضاهای موزه‌ای شهر، توسعه کمی و کیفی و زیربنایی موزه «عون بن علی» را نیز در دستور کار قرار داده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ماسوله همچنین از راه اندازی سایت موزه در کهنه ماسوله خبرداد و گفت: اعتبار اجرای سه پروژه سایت موزه کهنه ماسوله، موزه عون ابن علی و موزه خانه درزی از محل اعتبارات ملی و استانی با  اختصاص ۱۵۰میلیون تومان در حال اجرا است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.