الواح هخامنشی منتظر یک مجوز/برگشت ویزا به سفرهای صربستان

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، در این هفته دولت صربستان اعلام کرد که به دلیل حجم انبوه سفر ایرانی‌ها و سوءاستفاده از لغو ویزا، معافیت ویزا برای شهروندان ایرانی لغو شده است؛ این حکم روز گذشته در روزنامه رسمی صربستان منتشر شد. بدین‌ترتیب ایرانی‌هایی که از این به بعد قصد سفر به صربستان را دارند، می‌بایست ویزا بگیرند.

در این هفته همچنین علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره روز هفتم آبان ماه گفته بود که تلاش شده در سطح استان فارس و شورای تأمین استان، تصمیم نهایی درباره این روز گرفته شود. مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز آمادگی دارد که برای اجرای تصمیمات مناسب، همکاری کند. مهم این است که حاشیه را از این روز کم کنیم تا عده‌ای ناخودآگاه از چنین روزی سوءاستفاده نکنند. اما چند روز بعد روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که این سازمان با اعتقاد بر اینکه هرگونه حاشیه‌ای که به میراث فرهنگی کشور آسیب می‌رساند، هیچ برنامه‌ای برای این روز ندارد.

در این هفته همچنین سایت «تاریخ ما» در گزارشی فهرست کشورهایی که هزینه‌ی ویزای آنها به ریال پرداخت می‌شود را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است که سفارتخانه کشورهایی از جمله مکزیک، ژاپن، کویت، تونس و سوئیس برای صدور روادید توریستی، هزینه ریالی از ایرانی‌ها دریافت می‌کند.

در این هفته همچنین سرِ سرباز هخامنشی بالاخره در موزه ملی ایران رونمایی شد؛ این نقش برجسته تا روز بیست و هفتم مهرماه در موزه ملی ایران به نمایش درخواهد آمد و پس از آن به شهرهای دیگر می‌رود تا در موزه‌های مهم کشور به نمایش گذاشته شود.

مونسان در این مراسم حضور پیدا کرد. پیش از آن نیز در همایش «توسعه پایدار و میراث فرهنگی» به همراه وزیر راه و شهرسازی حضور یافته بود.

او در حاشیه این مراسم، نشان تعامل را به وزیر راه و شهرسازی اهدا کرد. این در حالی است که این روزها سازمان میراث فرهنگی، گرانی نرخ بلیت هواپیماها را علت کاهش سفرهای داخلی و خارجی می‌داند و هنوز با وزارت راه و شهرسازی به نقطه مشترکی درباره حل این نابسامانی نرسیده است.

در این هفته همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از سرِ سرباز هخامنشی، رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت که سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور تنها ۱۷ هزار تومان و مبلغی بسیار ناچیز است.

وی همچنین گفت: ما از مصوبه‌ای که درباره واگذاری بناهای تاریخی در شهرداری به تصویب رسیده، خبر نداشته‌ایم؛ با این وجود در نامه‌ای تقاضا کرده‌ایم که این اصلاحات انجام شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در جمع خبرنگاران گفت: بازگشت الواح هخامنشی، منوط به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا است؛ به رغم انجام کارهای اولیه برای بازگشت الواح هخامنشی، باید منتظر جواب این دفتر باشیم. مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیز بهانه‌هایی مانند بسته‌بندی آثار را مطرح کرده است. ما تخمین می‌زنیم ۱۲ هزار لوح سالم و شکسته وجود داشته باشد که همه آنها باید در قالب یک محموله به ایران برگردد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.