رونمایی خدمتی تازه به کتابخانه کردی/روژمیری شاریک وارد بازار شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، یکشنبه شب و طی مراسمی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و با حضور جمعی از مسئولان و فعالان عرصه تئاتر مجموعه نمایشنامه های کردی رسما رونمایی شد.

در این مراسم که جمعی از مدیران ادارات و سازمان های دولتی نیز حضور داشتند، جلد های دوم و سوم مجموعه نمایشنامه های کردی با عنوان روژمیری شاریک رونمایی شده و به صورت رسمی وارد بازار شد.

روژمیری شاریک مجموعه نمایشنامه های کردی است که به همت مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تهیه و گردآوری شده است و تاکنون سه جلد از این مجموعه وارد بازار شده است.

در دو کتاب جدید و دو جلدی این مجموعه ۱۹ نمایشنامه از هنرمندان فعال عرصه تئاتر استان کردستان آن هم به زبان کردی به همت امید ورزنده رئیس مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تهیه و گردآوری شده است.

در این مجموعه نمایشنامه های از قطب الدین صادقی، شهرام میرزائی، صابر دل بینا، رحیم عبدالرحیم زاده، تریفه کریمیان، مختار محمدی، بختیار پنجه ای، فرشید گویلی، جمیل مفاخری، غلامرضا همتیان، عبید رستمی، صابر نیکبخت، باقر سروش، سیمین چایچی، مهدی مرادی، علیرضا اسماعیلی، حسن ترقی و ناصر نیکبخت به چاپ رسیده است.

مراسم با اندکی تاخیر آغاز شد و این بار و بر خلاف دیگر نشست ها در کردستان شماری از مدیران و مسئولان زودتر از خود هنرمندان در سالن شماره دو پردیس سینمایی بهمن سنندج حاضر شده بود.

مازیار قبادی از هنرمندان عرصه تئاتر که این روزها بانوی سرخ پوش به کارگردانی وی روی صحنه است، اجرای مراسم را بر عهده داشت و به همین دلیل در اولین قدم از برگزاری همچنین برنامه های در این روزهای بد اقتصادی تقدیر کرد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان به عنوان اولین سخنران به جایگاه دعوت شد و وی نیز در کوتاهترین زمان ممکن ضمن خیرمقدم به حاضرین، گفت: تلاش برای غنی کردن کتابخانه کردی یکی از اولویت های مهم در استان کردستان است.

وی افزود: تولید محوری یکی از اولویت های اصلی حوزه هنری انقلاب اسلامی است و در همین راستا ما تلاش می کنیم تا با تسهیل شرایط زمینه برای تولید بهتر و بیشتر در تمامی بخش ها را فراهم کنیم.

کمک به توسعه فرهنگی کردستان در اولویت قرار دارد

دکتر محمدقربان کیانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز دیگر سخنران این نشست بود که وی از فلسفه شکل گیری مرکز تحقیقات کردستان شناسی سخن گفت و بیان کرد: امروز و با رونمایی از این دو جلد کتاب مشخص شد که وجود این مرکز به چه میزانی دارای اهمیت بوده است.

وی یادآور شد: خدمت به فرهنگ و هنر کردستان و همچنین تلاش در راستای مکتوب کردن این خدمات یکی از اولویت های اصلی مرکز کردستان شناسی است و خوشبختانه در راستای رسیدن به این مهم اقدامات خوبی صورت گرفته و انتظار می رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

بعد از سخنرانی دکتر کیانی، مجری مراسم در جایگاه قرار گرفت و از مسئولان حاضر خواست که نسبت به خرید این کتاب اقدام کنند که در نهایت فرماندار شهرستان سنندج، شورای اسلامی شهر سنندج، کتابخانه های عمومی کردستان، بسیج هنرمندان استان نسبت به خرید کتاب با تیراژ ۵۰ تا ۱۰۰ جلد اقدام کردند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان نیز برای کلیه حاضران در این مراسم کتاب را هدیه کرد که این اقدام با استقبال زیادی از سوی حاضران مواجه شد.

بخش بعدی مراسم به خوانش آثار از سوی هنرمندان و نویسندگان اختصاص داشت به گونه ای که هر کدام از نویسندگانی که اثر آنها در این دو جلد کتاب چاپ شده بود، فرصت داشتند بعد از خواندن بخشی از نمایشنامه خود، دو دقیقه نیز در خصوص کار خود صحبت کنند.

هر کدام از نویسندگان نیز بعد از خوانش یک صحفه از نمایشنامه خود به بیان دغدغه های مختلف می پرداختند که همه از کمبود توجه به هنر تئاتر در کردستان و نبود زیرساخت و سالن برای تئاتر در سنندج گلایه می کردند.

حسن ترقی از فعالان تئاتر کردستان در این خصوص گفت: من بارهای بار با مسئولان استانی و حتی کشوری در خصوص نبود سالن برای تئاتر در سنندج صحبت کردم ولی متاسفانه این پیگیری ها بعد از بیش از یک دهه نتیجه ای نداشت و به همین دلیل دیگر هیچ پیگیری نخواهم کرد.

چاپ آثار نمایشنامه نویسان کردستان سالهاست خاک می خورد

صابر دل بین از عدم چاپ نمایشنامه های هنرمندان تئاتر کردستان بعد از گذشت چندین سال اشاره کرد و افزود: چندین سال است که نمایشنامه های هنرمندان خاک می خورد و متاسفانه هنوز چاپ نشده است و این واقعا جای گلایه و تاسف دارد.

صابر نیکبخت هم بعد از خوانش متن خود بیان کرد: سنندج به عنوان مرکز استان کردستان حتی یک سالن تئاتر ندارد و واقعا ما مانده ایم که این کمبود را از چه کسی پیگیری کنیم.

بعد از خوانش آثار دیگر هنرمندان نوبت به رونمایی از دو جلد جدید نمایشنامه های کردی رسید که قبل از آن از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از امید ورزنده رئیس مرکز کردستان شناسی به دلیل گردآوری این مجموعه تقدیر شد و سپس از جلدهای دوم و سوم روژمیری شاریک رونمایی شد.

دکتر ورزنده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در سخنانی کوتاه از همکاری های مختلف در راستای گردآوری هر چه بهتر این مجموعه تقدیر کرد و گفت: تلاش برای غنای بیشتر کتابخانه کردی و همچنین مکتوب کردن آثار هنرمندان یکی از نیازهای ضروری در عصر حاضر است و انتظار می رود که این روند همچنان با جدیت دنبال شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.