ظرفیت استفاده از اعتبارات پژوهشی در اصفهان پایین است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حجت الاسلام محمد قطبی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری شعبه اصفهان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

اظهار داشت: در هر بخشی از کشور که به پژوهش اهمیت دادیم مانند صنایع نانو، صنایع هوایی، دفاعی و حوزه سلامت و بهداشت پیشرفت خوبی را شاهد بودیم که مایه افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه در بسیاری زمینه‌ها از امر مهم پژوهش غفلت کرده‌ایم، به دسته بندی های مختلف پژوهش اشاره و ابراز داشت: یکی از انواع پژوهش‌، تفسیری(تقریری) نامیده می‌شود که ناظر به ترویج و تفسیر در منابع متون دینی است بدین معنا که معارف دینی و کلام وحی را با کمک عقل، دانش و تجربه بشر تفسیر می کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان اصفهان با اشاره به اینکه نوع دوم پژوهش‌های رایج در دنیا پژوهش‌های بنیادین یا پایه است، ابراز داشت: محل استفاده از این دانش که با حوزه‌های مختلف می‌تواند مرتبط باشد مشخص نیست و تنها به معنای تلاش برای یافته‌های جدید است.

وی با بیان اینکه پژوهش های «ناظر به حوزه مدیریت» شامل زیرمجموعه‌های آسیب شناسی، پایش، آمایش، پیمایش و غیره است و این نوع پژوهش برای اداره جامعه و انسان مفید است، گفت: پژوهش‌های فناورانه نیز پژوهش‌هایی است که یافت‌های بشر را از انواع مختلف با نظام و نوع نگاه جدید، تبدیل به مقوله‌های قابل استفاده و کاربردی برای بشریت می کند.

پژوهش های فناورانه در دو حوزه سخت و فناوریهای حوزه نرم و هویت ساز تقسیم می شود

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه پژوهش های فناورانه در دو حوزه سخت و فناوریهای حوزه نرم و هویت ساز تقسیم می شود، تاکید کرد: پژوهش های فناورانه حوزه سخت به معنای مدیریت بر طبیعت است و امکانات رفاهی – تفریحی، اجتماعی و غیره از جنس این نوع فناوری است، بدین ترتیب این نوع پژوهش از انرژی، اشیاء و ادوات موجود و در اختیار بشر استفاده می برد تا فنی قابل استفاده را در اختیار بشر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه فناوری های حوزه نرم ناظر به مدیریت ذهن انسان است، تصریح کرد: استفاده از این فناوری به معنای بهره گیری از یافته های علمی برای مدیریت انسانی است که در این زمینه ضعف بسیاری داریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان اصفهان بیان داشت: نقشه جامع علمی کشور به همه دستگاه های علمی پژوهشی تکلیف کرده است که بخشی از توان خود را صرف پژوهش های فناورانه حوزه نرم قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه دفتزر تبلیغات اسلامی استان اصفهان انواع پژوهش های تفضیلی به اضافه پژوهش های بنیادین تجربی و مدیریتی را برای دستیابی به پژوهش های فناورانه حوزه نرم به کار گرفتیم، بیان داشت: یکی از انواع پژوهش‌های نرم ترجمه معارف دینی به قانون است، وقتی فقه به قانون مبدل شود در واقع نوعی فناوری نرم انجام شده است که پیوند فقه و قانون را میسر می سازد.

نیازمند افزایش تعامل میان حوزه و دانشگاه هستیم

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه نیازمند افزایش تعامل میان حوزه و دانشگاه هستیم، تاکید کرد: لازم است عرصه های علمی دینی با عرصه های علمی پایه و حوزه های دیگری مانند تجربی باید پیوند بخورد.

وی با اشاره به اینکه افق پیش روی ما توجه به فناوری‌های نرم است و برگزاری کرسی های آزاداندیشی و مطالعات ما ناظر به این بخش‌ها است، ابراز داشت: نهادها و دستگاه های دولتی که از اعتبارات دولتی کمک می گیرندباید بیشتر اعتبارات پژوهشی را به سمت طراحی مدل ها و نظام واره ها بیاورند.

 اعتبارات پژوهشی دانشگاهها هرساله به خزانه برمی گردد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان اصفهان تاکید کرد: تقریبا هر سال اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها به خزانه برمی گردد و ظرفیت استفاده از اعتبارات پژوهشی در اصفهان پایین است.

وی با بیان اینکه در واقع اعتبارات پژوهشی استان بیشتر از ظرفیت‌های پژوهشی است و ظرفیت علمی مناسبی نداریم، گفت: قانون اجازه می‌دهد یک تا سه درصد اعتبارات عمرانی هر نهاد صرف پژوهش شود و این در حالی است که نهادهایی مانند  شهرداری، راه وشهرسازی و غیره هرساله تا ۶۰ میلیارد تومان می‌توانند صرف پژوهش کنند در حالیکه در عمل کمتر از ۱۰ میلیارد تومان در این زمینه صرف می‌شود.

با اشاره به اینکه در نقطه مقابل دستگاه های دارای پژوهش‌های اساسی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کمترین اعتبار را دارد که حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است، تاکید کرد: یکی از علل این تفاوت ها ضعف نهادها، موسسات و تشکل هایی است که می توانند کار پژوهشی دقیق انجام دهند و مسیر قانون گذاری در این ارتباط نیز بسیار سخت است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.