حوزه هنری فارس میزبان پژوهشگران فرهنگ شد/کنکاش در نقش پژوهش هنر

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، عصر چهارشنبه همزمان با هفته گرامیداشت پژوهش، سمینار پژوهشی و سخنرانی چهره های برجسته فرهنگی استان با حضور کارشناسان و پژوهشگران فرهنگ و هنر فارس حول محور هنر خوشنویسی خاندان ارسنجانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد.

دکتر محمد مرادی پژوهشگر و عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بود که با موضوع ضرورت های پژوهشی در حوزه فرهنگ و هنر فارس سخنرانی کرد.

معاون فرهنگی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، گزارشی از نقش دانشگاه در این حوزه ارایه کرد و گفت: پژوهش یا تحقیق در علوم انسانی آنگاه که از یافتن پاسخ ها سخن به میان می آید از تحقیق مطرح می شود؛ پژوهش در هنر اهداف و چهارچوب هایی دارد که بسیاری از مشکلات این حوزه را مطرح می سازد.

وی با این وجود ادامه می دهد: خوشبختانه فارس از دیرباز مرکز هنر بوده اما متاسفانه در متون ما نقش پژوهش در هنر کمرنگ بوده است، البته رگه هایی از این در رساله های خوشنویسی می بینیم و بحث هایی درباره اصول خوشنویسی مطرح شده است، مانند قاضی بیضاوی درباره معماری مسجد نو شیراز نام می برد.

مرادی تاکید کرد: در تذکره ها و مزارات هم این نشانه های تحقیقی دیده می شود که به معرفی هنرمندان می پردازند.

در سده اخیر تحت تاثیر شیوه پژوهش غربی تجاربی در هنر فارس داشتیم

وی به سفرنامه ها هم اشاره کرد و افزود: این آثار که حاصل سیر و سلوک سفرنامه نویسان است درباره هنر شیراز قضاوت کرده اند و نام برده اند، اما در سده اخیر تحت تاثیر شیوه پژوهش غربی تجاربی در هنر فارس داشتیم و از دهه ۴۰ دانشگاه شیراز به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی مطرح شده است.

وی در عین حال گفت: با دستیابی به درگاه ها و تارنماهای پژوهشی می توان مطالبی در این باره را یافت؛ بررسی که انجام شده، مقالات و رساله ها در حوزه ادبیات و هنر دانشگاه شیراز مسیری را طی کرده که قابل تامل است.

مرادی در بیان این موضوع تصریح کرد: در حوزه پژوهش هنر به نشانه ای از گسست بین جامعه دانشگاهی و فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: جامعه ادبی و هنری با پژوهش های دانشگاهی بیگانه است و از طرفی این پژوهش ها در مسیر مورد نظر نیست.

معاون دانشکده زبان و ادبیات فارسی شیراز عنوان کرد: مجله هایی که در حوزه تخصصی فعالیت می کردند در این میان کم شده اند در کنار این ها دو مجله در دانشگاه شیراز منتشر می شود که یکی از آنان بیش از ۳۰۰ مقاله منتشر ساخته که ۸۳ درصد مقاله ها درباره سعدی و حافظ منتشر شده است.

وی به کمبود مقالات در رابطه با فرهنگ و هنر فارس در نشریات دانشگاهی اشاره کرد و افزود: ۶۲۳مقاله درباره فعالیت های پژوهشی منتشر شده که ۲۳ مقاله درباره هنر فارس است.

کتاب های پژوهشی حوزه هنر بیشتر تحلیل محتواست

مرادی با این وجود تصریح کرد: از ۱۷۶ کتاب منتشر شده از سوی ۲۲ استاد حدود ۲۰ درصد درباره فارس است که بیشتر تحلیل محتواست و موضوعاتی در ربط دانشگاه با جامعه هنری را نشان می دهند؛ هرچه استادان به تولید کتاب رفتند بیشتر به استان خود نظر داشته اند و ۱۵۲ رساله دکتری داشتیم که ۲۲ مورد مربوط به فارس بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: به طور متوسط ۱۲ درصد دانشجویان خویش را به سمت این سوق داده اند که درباره فارس به تحقیق بپردازند.

وی با توجه به اینکه میزان این پژوهش ها در دانشکده هنر و معماری به ۲۶ درصد رسیده است افزود: از ۱۵ پایان نامه ۱۰ مورد درباره شیراز و فارس است.

مرادی با بیان اینکه آسیب اساسی در پژوهش های ادبی وجود دارد که باعث می شوند که دانشجو به سمت جامعه روانه شود، افزود: متاسفانه در مجموع پژوهش ها شاهدیم که به سراغ سعدی و حافظ رفته ان، گویا جز این دو کسی در فارس وجود نداشته که در موردش پژوهش شود.

وی یادآور می شود که پژوهش ها درباره دیگر شخصیت های مطرح استان را رها کردیم و فقط به سعدی و حافظ پرداختیم.

وی جامعه هنری را بی نیاز از تحقیقات دانشگاهی عنوان کرد و گفت: چرا نیازهای پژوهشی فارس از سوی نهادهای فرهنگی به دانشگاه ها سفارش داده نشده است؟

نویسنده کتاب «سیر غزل در فارس» گفت: در رشته های دیگر همچنانی که توانستیم پژوهش را با صنعت عجین کنیم اما در حوزه های فرهنگ و هنر این جریان هنوز دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، این برنامه که به همت واحد پژوهش حوزه هنری طراحی شده با همراهی و همت مشترک نهادهای فرهنگی استان شامل دانشگاه شیراز، مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس، انجمن خوشنویسان شعبه شیراز، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان ، قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی، سازمان تبلیغات اسلامی و جهاد دانشگاهی صداو سیمای مرکز فارس و بنیاد فارس شناسی سامان یافت.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.