به دنبال امتناع سوسیالیست‌ها از تشکیل دولت، بلغارستان با انتخاباتی تازه روبه رو شد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوسیالیست‌های بلغارستان که در انتخابات پارلمانی چهار آوریل حدود نیمی از کرسی‌های خود را از دست دادند، اعلام کردند: تشکیل یک اکثریت کارآمد در پارلمانی چند دسته و متلاشی شده غیرممکن است و پس از آنکه رئیس جمهور در تاریخ پنج مه (۱۵ اردیبهشت) حکم تفویض اختیارات را به ما بدهد، فورا آن را پس خواهیم داد.

“رومن رادف”، رئیس جمهور بلغارستان مجبور به انحلال پارلمان، انتصاب یک دولت موقت و اعلام انتخابات زودهنگام در یک بازه دو ماهه –به احتمال زیاد در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیرماه)- است.

بلاتکلیفی سیاسی طولانی می‌تواند توانایی فقیرترین عضو اتحادیه اروپا برای رونق مجدد اقتصادش را که به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته است، خدشه‌دار کند و بودجه بازیابی از ویروس کرونا اتحادیه اروپا به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو (۸۹۶ میلیارد دلار) را قطع کند.  

این تصمیم سوسیالیست‌ها پس از آن اتخاذ شذ که حزب راست میانه بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان موسوم به گرب (GERB) و جریان عوام‌گرای نوظهور به رهبری اسلاوی تریفونوف، مجری تلویزیون موسوم به “ITN” هر دو از تلاش برای تشکیل دولت دست کشیدند.

خشم عمومی نسبت به فساد گسترده پس از یک دهه حکمرانی بوریسوف، حمایت‌ها از حزب ITN و دو حزب کوچکتر ضد اختلاس را تقویت کرده اگرچه این سه حزب روی هم رفته اکثریت را در پارلمان در اختیار ندارند.

سوسیالیست‌ها که برای برکناری حزب گرب بوریسوف مبارزه کرده‌اند، گفتند، این سه حزب جدید از تشکیل یک ائتلاف با آنها امتناع کرده‌اند.

“کورنلیا نینووا”، رهبر سوسیالیست‌ها پس از یک جلسه حزبی به خبرنگاران گفت: این سه حزب جدید در پارلمان عدم بلوغ سیاسی را نشان دادند. آنها نمی‌توانند بر خودبینی‌شان غلبه کنند.

 وی افزود: در این شرایط علی‌رغم خواسته‌مان برای تغییر، تشکیل دولت به رهبری ما حتی یک دولت موقت غیرممکن است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.