هدایت سرمایه های سرگردان به سمت تولید تحول آفرین است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، سید یاسر مهرآور روز شنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری قزوین برگزار شد در خصوص اصول سرمایه گداری درست در بازار سرمایه و جایگاه آموزش و پرورش در این عرصه مطالبی بیان کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تورم بالا و نقدینگی سرگردان موجود و سود ایجاد نشده در اقتصاد توسط بانکها ایجاب می کند تا با روشهای مختلف بتوانیم نقدینگی را به سمت تولید داخلی هدایت کنیم.

وی افزود: امروزه شاهد اقتصادی هستیم که بسیاری سرمایه های خود را در رشد کالا، دلار، سکه، خودرو، مسکن هدایت می کنند در حالی که مشکلات کارخانجات برای دسترسی به پول و استفاده سنتی از بانکها بعنوان تنها روش مالی استفاده شده که منطقی نیست.

مهرآور اظهارداشت: بررسی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می دهد اهمیت ایجاد فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقا فرهنگ آن در میان مردم در بخش تولید داخلی و شرکتهای بومی، تربیت نسل جدید نیروی انسانی با نگرش جدید برای ورود به تولید ضروری است.

وی یادآورشد: ریشه سازی سواد مالی و فرهنگ سازی از سنین ۱۰ سال به بالا باید جدی گرفته شود تا درآینده با مشکل مواجه نشویم و در این زمینه نیازمند کمک آموزش و پرورش هستیم.

مهرآور گفت: روش تامین منابع مالی از مسیر پس اندازهای مردمی و بازار سرمایه و بانکها باید مورد توجه قرار گیرد که در این میان داشتن انواع سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، رسانه ای، رایانه ای، بوم شناسی، فرهنگی، سواد کشاورزی، سواد سلامتی وخواندن و نوشتن از انواع سوادی است که باید نسبت به آموزش آنها اقدام کنیم.

کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: سواد مالی یعنی مدیریت اقتصادی درآمد، تنظیم مالی، مدیریت هزینه ها و ایجاد پس انداز و سرمایه گذاری درست در تولید داخل از طریق بازار سرمایه که می تواند دستاوردهای خوبی در اقتصاد داشته باشد.

وی اظهارداشت: سواد مالی یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل که در این میان یک سری دارایی داریم که مولد است و بدون فروش میتواند درآمد ایجاد کند مثل ملک و سهام که ارزش آن روبه افزایش است اما در بخش غیر مولد که درآمد تولید نمی کندبا تورم، افزایش ارزش پیدا می کند.

مهرآور اضافه کرد: قطب نمای سواد رسانه یعنی جدول درآمد هزینه و ترازنامه که باید یاد بگیریم هزینه های روزانه، ماهانه ثبت شود تا حداقل ۲۰ درصد در هزینه ها صرفه جویی کنیم و برای این کار باید آموزش دهیم و ترازنانه معنوی را تنظیم کنیم تا دارایی و بدهی مشخص شود.

وی یادآورشد: انواع روش ایجاد درآمد غیر فعال با راه اندازی کسب و کار و سپردن آن به یک مدیر و دریافت سود و سرمایه گداری در شرکتها و دریافت سود ناشی از مالکیت و مشارکت و بهره برداری از حق اختراع و موارد معنوی باید جدی گرفته شود.

مهرآور گفت: در اقتصاد ملی راه اندازی بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات، بازرگانی هزینه سنگین می خواهد و در این میان بازار سرمایه شامل بورس کالا، بورس اوراق بهادار، بورس انرژی اهمیت دارد.

وی اظهارداشت: بازار سرمایه تا ۲۸ درصد، دلار تا ۲۴ درصد، ۳۰ درصد سکه و زمین تا ۲۴ درصد بالا رفته که سود بانکی ۱۷ درصد افزایش یافته است.

مهرآور یادآورشد: تمام خانواده ها با سواد مالی باید آشنا شوند و اصول ریشه ای سواد مالی به دانش آموزان یاد داده شود که در این میان مشارکت فرزندان در افزایش تولید داخلی استان، ایجاد تعادل در درآمد خانواده ها و آشنایی با آخرین روش های سرمایه گذاری لازم است.

وی اظهارداشت: هدایت سرمایه های سرگردان به سوی تولید شرکتهای برتر استان باید انجام شود و اگر شرکتهای برتر استان وارد بازار سرمایه شوند موجب شفاف سازی شده و ساختار شرکتها مشخص می شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: مزایای تامین مالی و جذب سرمایه برای توسعه شرکتهای استان موجب بازگشت سرمایه، افزایش سهام دار، تامین مالی از طریق افزایش سرمایه، خرید محصولات از طریق بورس کالا و استفاده از منابع مالی کارگزاران می شود.

وی اضافه کرد: با این کار ضمن شناساندن شرکتهای سودآور به مردم با جذب سرمایه های خرد و کلان به سمت تولید، جذب سرمایه خارج از استان، ایجاد زیرساخت فکری خرید دارایی مولد، افزایش سطح تولید استان با اجرای طرح توسعه، افزایش درآمدهای مالیاتی و جذب سرمایه برای پروژه های ملی با منابع ارزان قیمت است.

مهرآور گفت: تنها راه توسعه استان نهادینه کردن فرهنگ سواد مالی بر اساس استانداردهای آموزشی، ساختن زیربنای علمی دانش آموزان با اصول سرمایه گذاری درست در بازار سرمایه، ورود شرکتهای سود ده و دارای مزیت رقابتی استان به بازار سرمایه است که باید کودکان را با بورس و سهام آشنا کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.