امارات در حال احداث پایگاه هوایی سری در جزیره استراتژیک در تنگه باب المندب

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، این خبرگزاری گزارش داد: در حالی که هیچ کشوری مسؤولیت احداث این پایگاه هوایی در جزیره آتش‌فشانی میون در تنگه باب المندب را برعهده نگرفته، از سال‌ها قبل ترافیک ناوبری مرتبط با تلاش قبلی برای ساخت یک باند بزرگ در این جزیره به طول ۵.۶ کیلومتر به امارات مربوط می‌شود.

آسوشیتدپرس به نقل از برخی مسؤولان دولت مستعفی یمن اعلام کرد، اماراتی‌ها با اینکه سال ۲۰۱۹ خروج نیروهای خود از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه “حوثی‌ها” در یمن را اعلام کردند، این بار نیز پشت این پروژه آخری هستند.

جرمی بنی، سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی “جینز” که از سال‌ها قبل ساخت‌وسازها در جزیره میون را دنبال می‌کند، اظهار کرد: ساخت این پایگاه به معنای آن است که یک هدف استراتژیک بلندمدت برای ایجاد یک هویت دائمی وجود دارد و این مساله تنها به جنگ یمن مربوط نبوده بلکه به روند بارگیری در باب المندب مرتبط است.

برخی مسؤولان اماراتی در ابوظبی و سفارت این کشور در واشنگتن به درخواست مصاحبه آسوشیتدپرس پاسخ ندادند.

با ساخت باند یاد شده در جزیره میون، طرفی که کنترل آن را در اختیار داشته دارد، می‌تواند با کمک آن در تنگه باب المندب قدرت‌نمایی کرده و به آسانی حملات هوایی را در یمن آغاز کند، همچنین این پروژه پایگاهی را برای هرگونه عملیاتی در دریای سرخ، خلیج عدن و شرق آفریقا ایجاد می‌کند.

در عکس‌های ماهواره‌ای شرکت “پلنت لبز” مربوط به ۱۱ آوریل گذشته، چند دستگاه کامیون و تجهیزت ساخت باندی به طول ۱.۸۵ کیلومتر در جزیره دیده شدند.

تا ۱۸ مه این کار انجام شده و سه آشیانه برای جنگنده‌ها دقیقا در جنوب باند احداث شدند.

به گفته برخی کارشناسان، این باند با این طول می‌تواند جنگنده‌ها، هواپیماهای کنترلی و هواپیماهای حمل‌ونقل را در خود جای دهد.

سال ۲۰۱۶ نیز تلاش‌های برای ساخت این باند انجام شدند که در ادامه رها شدند، در آن دوره کارگران باندی به طول بیش از سه کیلومتر را احداث کردند که بمب‌افکن‌های سنگین می‌توانستند از آنها استفاده کنند.

پروژه قدیمی ساخت باند پس از آنکه نیروهای اماراتی ونیروهای هم‌پیمان با آنها جزیره میون را در سال ۲۰۱۵ از نیروهای انصارالله پس گرفتند، آغاز شد و تا اواخر سال ۲۰۱۶ عکس‌های ماهواره‌ای نشان می دادند که ساخت‌وسازها در آنجا ادامه دارند.

برخی مسؤولان نظامی در دولت مستعفی یمن به شرط فاش نشدن نامشان به آسوشیتدپرس گفتند: امارات در حال ساخت باند است و در طول چند هفته گذشته کشتی‌های اماراتی اسلحه، تجهیزات نظامی و نیروها را به جزیره میون منتقل کردند، پس از آنکه امارات از دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) خواست توافقنامه‌ای برای اجاره ۲۰ ساله این جزیره را امضا کند، تنشی میان امارات و دولت مستعفی شکل گرفت.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، امارات پس از تخریب بخشی از پایگاه نظامی که در اریتره مدیریت کرده و از آن به عنوان نقطه شروع عملیات خود در یمن استفاده می‌کرد، تصمیم به ساخت این پایگاه هوایی در جزیره میون گرفت.

انگلیسی‌ها این جزیره را تا سال ۱۹۶۷ که یمن را ترک کردند، در اختیار داشتند و اتحاد جماهیر شوروی که هم‌پیمان دولت مارکسیست جنوب یمن بود، از امکانات دریایی میون استفاده و آنها را به‌روزرسانی کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.