پوتین در دیدار با بایدن متعهد به تمدید عملیات کمک رسانی مرزی به سوریه نشد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن و چند عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل در تلاشند تا این عملیات مرزی را توسعه دهند؛ عملیاتی که مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه آن را به عنوان “شاهراهی” برای سه میلیون سوری که در شمال سوریه زندگی می‌کنند، توصیف کرده است.

این در حالی است که روسیه اهمیت این عملیات دیرینه را زیر سوال برده است.

مقام مذکور آمریکایی به دنبال نشست روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش و در آستانه رویارویی احتمالی بر سر این موضوع در نشست ماه آتی شورای امنیت سازمان ملل گفت: در این نشست هیچ تعهدی حاصل نشد اما ما صریحا تاکید کردیم که اگر قرار است همکاری بیشتری درخصوص سوریه وجود داشته باشد، این موضوع برای ما بسیار مهم است.

این مقام تمدید قریب‌الوقوع این عملیات (در حدود یک ماه) را به عنوان آزمونی برای اینکه آیا آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند یا خیر، توصیف کرد.

او تصریح کرد: بایدن به پوتین تاکید ارسال کمک‌های انسانی از مرزها به سوریه برای ما بسیار مهم است.

شورای امنیت سازمان ملل ابتدا در سال ۲۰۱۴ میلادی در چهار نقطه اجازه یک عملیات کمک رسانی مرزی توسط سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی به سوریه را داد. سال گذشته، شورای امنیت به خاطر مخالفت‌های روسیه و چین درخصوص تمدید این چهار نقطه مرزی، این دسترسی را تنها به یک گذرگاه مرزی از ترکیه کاهش داد.

مجوز این عملیات ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیرماه) منقضی می‌شود. یک قطعنامه برای تمدید تاییدیه شورای امنیت نیازمند ۹ رای موافق و بدون هیچ گونه وتویی از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به قانون‌گذاران آمریکایی گفته بود: برای تعداد بی‌شماری از سوری‌ها این رای مرگ یا زندگی است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.