سفر بلینکن به اروپا با هدف شرکت در نشستها درباره لیبی، سوریه و گروه ۲۰

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در آلمان که نخستین بخش این سفرش است، در دومین کنفرانس برلین درباره لیبی شرکت خواهد کرد. این اجلاس به عنوان یک فرصت بزرگ به منظور تقویت حمایت بین‌المللی از فرآیند جاری آشتی، اصرار بر مساله خارج شدن سربازان خارجی و حمایت از تدارک برای برگزاری انتخابات ملی در ماه دسامبر در نظر گرفته می‌شود.

دیپلماتهای آمریکایی می‌گویند، این کنفرانس همچنین ممکن است به نگرانی‌ها درباره “اقدامات بی ثبات کننده” گروه‌های شورشی در کشور همسایه یعنی چاد که ادعای حمایت مقاطعه کاران خصوصی روس از آنها مطرح شده، رسیدگی کند.

بلینکن در ضمن حضورش در برلین انتظار می‌رود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند. دیپلماتهای آمریکایی می‌گویند او این فرصت را برای ابراز مخالفت آمریکا با پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ از روسیه به اروپا از دست نخواهد داد. یک مساله برجسته دیگر در دستور کار نشست بلینکن با ماس مربوط به مبارزه با یهودستیزی و انکار هولوکاست است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در تاریخ ۲۵ ژوئن در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه این کشور  دیدار می‌کند. او همچنین با ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در خصوص ابتکارات مربوط به وضع مالیات بین‌المللی به بحث خواهد پرداخت.

بلینکن در شهر رُم پایتخت ایتالیا نیز با لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه این کشور مشترکا ریاست یک نشست “ائتلاف جهانی شکست داعش” را به عهده می‌گیرد. بلینکن در حاشیه این نشست در یک نشست در سطح وزرا درباره سوریه با هدف بحث بر سر بحران این کشور و تاکید بر اهمیت رفع نیازهای انسانی شرکت خواهد کرد.

او همچنین دیدارهایی دوجانبه با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور و دی مایو خواهد داشت و همچنین برای مذاکرات با مقامهای واتیکان به آنجا می‌رود.

وزیر خارجه آمریکا در شهرهای باری و ماترا به یک نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ می‌پیوندد. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، او قصد تاکید بر تعهد آمریکا به چند جانبه گرایی، بحث بر سر تداوم همکاری برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹، رسیدگی به بحران آب و هوایی و روند بهتر بازسازی به همراه شرکای جهانی با تمرکز بر آفریقا دارد.

مقامهای آمریکایی صحبتی از اینکه بلینکن برنامه دیدارهای دو جانبه با همتایانش از روسیه و چین داشته باشد که در نشست گروه ۲۰ در ایتالیا حاضر هستند، نکردند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.