مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پایان تحریم آمریکا علیه کوبا را خواستار شد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این رای‌گیری ۱۸۴ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو رای موافق دادند و ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کردند. سه کشور هم رای ممتنع دادند.

پیش از این رای‌گیری، “برونو ادواردو رودریگز پاریلا” وزیر خارجه کوبا گفت این تحریم مشکلات هاوانا را در طی شیوع پاندمی کرونا افزایش داد و دولت کوبا را ملزم به پیگیری راهکارهایی برای داروهای بسیار ضروری و تولید شده در ایالات متحده کرد که با افزایش سرسام آور هزینه ها منجر به عرضه نابرابر شد.

وزیر خارجه کوبا درباره آمریکا گفت: آنها فکر کردند که اگر مردم کوبا را در معرض سختی قرار دهند و اگر رهبران مصنوعی را تحریک کنند که باعث بی نظمی و بی ثباتی شوند، می توانند یک جنبش سیاسی مجازی را درون جنبش اجتماعی به پا کنند تا بعداً آن را وارد دنیای واقعی کنند.

او افزود: آنها در حال به راه انداختن یک کارزار تازه و یک انگیزه تازه از عدم تحمل ایدئولوژیک و یک حمله تازه وحشیانه علیه کسانی هستند که از حقیقت دفاع می کنند.

این بیست و نهمین سال است که مجمع عمومی ادامه شش دهه تحریم‌های واشنگتن علیه کوبا را محکوم می کند. ۱۸۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند؛ آمریکا و اسرائیل – رای منفی و سه کشور هم رای ممتنع دادند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در جریان رای گیری با انتقاد از فشارهای اقتصادی آمریکا آن چه «جنگ تحریم هایی که واشنگتن راه انداخته است» را مورد انتقاد قرار داد.

اما ردنی هانتر، هماهنگ کننده سیاسی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، با رد انتقادات گفت که کشورش از مردم کوبا حمایت می‌کند و با وجود محدودیت‌های تجاری، تامین کننده قابل توجهی از کمک های بشردوستانه به کوباست.

هانتر گفت: «تحریم ها یک مجموعه ابزار در تلاش گسترده ما برای پیشبرد دموکراسی، ارتقا احترام به حقوق بشر و کمک به مردم کوبا برای اعمال آزادی های اساسی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر است.»

تحریم های تجاری آمریکا علیه کوبا فقط توسط کنگره قابل لغو است، هرچند کاخ سفید می تواند برخی تدابیر تنبیهی را به تدریج کاهش بدهد.

در آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما، ایالات متحده برای اولین بار به این قطعنامه عمدتا نمادین که از سال ۱۹۹۲ مطرح شده است، رای ممتنع داده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد روابط با کوبا را بهبود بخشد، اما ناظران می‌گویند به نظر نمی رسد در شرایطی که به چالش‌هایی نظیر همه گیری کوید-۱۹، چین یا احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) مواجه است، مذاکره با کوبا فعلا اولویتی برای بایدن یک اولویت باشد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی باراک اوباما و رائول کاسترو رهبران وقت آمریکا و کوبا توافق کردند که روابط‌ دیپلماتیک را عادی کنند؛ توافقی که به شهروندان آمریکایی اجازه داد به کوبا سفر و به کسب‌وکارهای محلی کمک کنند.

اما در پی به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، او سیاست مماشات با رژیم کمونیستی در هاوانا را رد کرد و کوبا را هدف تحریم‌های تازه قرار داد. دولت ترامپ همچنین کوبا را به فهرست تروریستی ایالات متحده بازگرداند.

دولت کوبا در ماه فوریه امسال اعلام کرد به کسب‌وکارهای خصوصی امکان فعالیت در اکثر صنایع را می‌دهد. این تحولی بزرگ در اقتصاد این کشور کمونیستی محسوب می شود که همه امور به شدت در کنترل دولت است.

رسانه‌های دولتی می‌گویند که این اصلاحات با “لحظه‌ای پیچیده” برای کوبا همزمان شده است – بحرانی اقتصادی که ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و سختتر شدن تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ اعمال کرده است و باعث کمبود ارز، مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای اساسی شده است. دولت می‌گوید که اقتصاد کوبا در سال ۲۰۲۰ یازده درصد کوچکتر شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.