تحرکات کمیته عربی پیش از نشست شورای امنیت درباره سد النهضه

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، ماجد عبدالفتاح، نماینده دائم اتحادیه عرب در سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با شبکه ماهواره‌ای “TeN” ضمن تکذیب اینکه کمیته عربی متشکل از پنج عضو یعنی عربستان، اردن، مراکش، عراق و اتحادیه عرب اعمال تحریم‌هایی بر اتیوپی و یا اعزام نیروهای حافظ صلح به سد النهضه را خواستار شده باشد، تاکید کرد: کمیته عربی با اعضای شورای امنیت دیدار کرده و ابعاد و پیشینه پرونده سد النهضه را برای آنها شرح خواهد داد.

عبدالفتاح اظهار کرد: قرار است کمیته فردا (سه‌شنبه) دیدارهایی نیز با نمایندگان چین، روسیه، آفریقا، آمریکا، فرانسه، هند، مکزیک و ویتنام داشته و ابعاد این پرونده را برای آنها شرح دهد.

نماینده دائم اتحادیه عرب در سازمان ملل در ادامه گفت: هدف از این دیدارها رسیدن به تصمیمی ویژه برای سد النهضه و تصویب آن با کسب ۹ رای لازم است.

او با اشاره به اینکه رویکردی از سوی اعضای دائم برای استفاده از حق وتو وجود ندارد، تاکید کرد: کشورهای عربی حق اتیوپی برای توسعه را به رسمیت می‌شناسند اما به شرط اینکه زیان بزرگی به کشورهای پایین دست وارد نشده و موجب قطع آب آنها نشود.

عبدالفتاح افزود: قطعی آب بر کشاورزی، امنیت غذایی و رفتارهای بهداشتی کشورهای پایین‌ دست تاثیر می‌گذارد و این پرونده را از یک موضوع توسعه‌ای به موضوعی ضد حقوق بشری تبدیل می‌کند و باید توافقی الزام‌آور درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد جهت تعیین زمان‌های باز کردن و بستن سد و مقدار آب حاصل شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.