مرحله دوم آبگیری سد النهضه با وجود مخالفت مصر و سودان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از الجزیره، وزارت آبیاری مصر اعلام کرد، محمد عبدالعاطی، وزیر آبیاری این کشور نامه‌ای رسمی از همتای اتیوپی خود در خصوص آغاز دومین مرحله آبگیری از سد النهضه دریافت کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، وزیر آبیاری مصر در پاسخ به نامه همتای اتیوپیایی خود، گفت که این امر، اقدام یک جانبه‌ای است که نقض آشکار و خطرناک توافق اصولی قلمداد می‌شود.

این وزارتخانه اعلام کرد، وزارت خارجه مصر این نامه را به رئیس شورای امنیت بین‌المللی منتقل کرده که این شورا جلسه‌ای در خصوص سد النهضه در روز پنجشنبه برگزار خواهد کرد.

وزارت آبیاری مصر اعلام کرد، این امر، تحولی خطرناک است که سوء نیت اتیوپی و پافشاری این کشور به تحمیل کار انجام شده را نشان می‌دهد.

این وزارتخانه اعلام کرد، این تصمیم اتیوپی باعث افزایش بحران و تنش در منطقه خواهد شد و امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید خواهد کرد.

در همین راستا، محمد غانم، سخنگوی وزارت آبیاری مصر در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی خاطرنشان کرد، میزان آب ذخیره شده به میزان باران‌های موسمی در اتیوپی بستگی خواهد داشت.

این اقدام اتیوپی قبل از نشست آتی شورای امنیت در روز پنجشنبه بنا به درخواست مصر و سودان برای رایزنی در خصوص تحولات سد النهضه صورت گرفته است.

این نشست، دومین نشست از نوع خود است و پس از نشست یک سال پیش برگزار می‌شود که نشست قبلی با ترغیب طرف‌های درگیر سد النهضه به انجام رایزنی تحت نظارت اتحادیه آفریقا پایان یافت.

روز یکشنبه ارتش اتیوپی اعلام کرد که نیروهای این کشور برای تکمیل مرحله دوم آبگیری سد النهضه در وضعیت آماده باش هستند.

وزیر آب اتیوپی نیز اعلام کرده بود: فعالیت‌های ساخت و ساز در سد النهضه طبق برنامه پیش می‌رود. ما نشست ارزیابی را با پیمانکاران پروژه برگزار کردیم و فعالیت‌ها با مشارکت هزاران کارگر و مهندس ادامه دارد.

آدیس آبابا بر اجرای مرحله دوم آب‌گیری سد النهضه در ژوئیه و اوت آتی حتی در صورت دست نیافتن به توافقی در این خصوص اصرار داشته و مدعی است، قصد خسارت زدن به خارطوم و قاهره را ندارد و تنها هدفش از احداث این سد تولید برق برای اهداف توسعه‌ای است.

در مقابل قاهره تاکید دارد باید ابتدا به توافقی سه‌جانبه درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد دست یافت تا سهمیه سالانه مصر و سودان از آب رود نیل تضمین شود.

خارطوم نیز چند روز قبل آمادگی مشروط خود را برای پذیرش پیشنهاد اتیوپی برای توافقی جزئی در مورد آب‌گیری دوم سد اعلام کرد.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر ۳۰ مارس گذشته در بیانی شدید اللحن خطاب به اتیوپی تاکید کرد: آب رود نیل خط قرمز است و هرگونه تعرض به سهمیه آب مصر واکنشی را به دنبال خواهد داشت که ثبات کل منطقه را به خطر خواهد انداخت.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.