“همه طرفهای درگیر در جنگ تیگرای مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند”

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از دویچه وله، کمیسیون حقوق بشر اتیوپی (EHRC) روز شنبه اعلام کرد که دست کم 184 غیرنظامی در مدت یک ماه از درگیری‌های مسلحانه این کشور کشته شده‌اند.

این اتفاق پس از آن می‌افتد که اخیرا یک گزارش نشان داد همه طرف‌های این درگیری احتمالاً مرتکب نقض جدی حقوق بشر از جمله جنایات علیه بشریت شده‌اند.

تحقیقات این کمیسیون وابسته به دولت بر تحولات بخش‌هایی از منطقه امهارا در شمال اتیوپی در ماه‌های ژوئیه و اوت متمرکز شد. این کمیسیون عنوان کرد که این گزارش بر اساس 128 مصاحبه با بازماندگان و قربانیان، همراه با سازمان‌های مختلف دیگر تهیه شده است.

این سازمان ادعا کرد که شورشیان موسوم به “جبهه آزادیبخش خلق تیگرای” (TPLF) “به عمد تعداد زیادی غیرنظامی را در شهرها و مناطق روستایی که تصرف کرده بودند، کشتند.”

شورشیان TPLF همچنین متهم به شرکت در غارت و تخریب اموال در مقیاس بزرگ هستند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که اقدامات نیروی دفاع ملی اتیوپی نیز تلفاتی به بار آورده است.

دانیل بکله، کمیسر ارشد نهاد EHRC گفت که  “یافته‌های تحقیقات در مورد نقض‌ها و سوء استفاده‌های حقوق بشری ارتکابی از سوی همه طرف‌ها در مناطق گوندار جنوبی و وولوی شمالی در منطقه آمهارا، بر لزوم توقف فوری مصائب مداوم اعمال شده بر غیرنظامیان تأکید می‌کند.”

روز چهارشنبه، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و EHRC گزارش مشترکی در مورد تخلفات انجام شده درباره تیگرای منتشر کردند و شواهدی یافتند که نشان می‌دهد همه طرف‌ها مرتکب موارد جدی نقض حقوق بشر شده‌اند که در برخی موارد در سطح جنایات جنگی و جنایات ضدبشری بوده‌اند.

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن زنانی، شبه نظامیان TPLF را به تجاوز گروهی در منطقه امهارا متهم کردند.

گروه شبه نظامی TPLF گفت که تحقیقات خود را در مورد این ادعاها انجام خواهد داد و عنوان کرد: “اگر تحقیقات ما کشف کند که نیروهای تیگرای در واقع چنین جنایاتی را مرتکب شده‌اند، دولت تیگرای عاملان را به دست عدالت خواهد سپرد.”

این گروه همچنین گفت گزارش مشترک را از بابت مشارکت EHRC در آن و وابسته بودن این نهاد به دولت رد می‌کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.