سومین انتخابات پارلمانی بلغارستان در یک سال برای عبور از بن‌بست سیاسی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک شکست دیگر برای برچیدن بن‌بست سیاسی طولانی و تشکیل یک کابینه فعال در فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین می‌تواند از سرعت برنامه‌های این کشور برای تصویب یورو تا ۲۰۲۴ بکاهد.

یک انتخابات برای پست عمدتا نمادین رئیس جمهوری هم امروز برگزار می‌شود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که «رومن رادف» ۵۸ ساله برای یک دوره پنج ساله دیگر و احتمالا بعد از دور دوم انتخابات در ۲۱ نوامبر، برنده خواهد شد.

بلغارستان از آوریل گرفتار بلاتکلیفی سیاسی است؛ در آن زمان انتخابات به حاکمیت چندین دهه‌ای بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر سابق و حزب راست‌میانه او موسوم به جرب (GERB) پایان داد و این بعد از اعتراضات ضد فساد گسترده علیه او در سال گذشته بود.

اختلافات و رقابت سیاسی، مانع از آن شد که مخالفان او موسوم به احزاب تغییر بعد از انتخابات آوریل و بعد از یک انتخابات دیگر در ماه ژوئیه بتوانند یک ائتلاف حاکم تشکیل دهند.

در نتیجه حزب جرب با سوءاستفاده از این بن‌بست، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد و یک رشد در موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در این عضو اتحادیه اروپا که کمترین موارد واکسینه‌شده را دارد، به آن کمک کرد تا حمایتش را در میان وفاداران حزبی افزایش دهد.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، از حمایت ۲۴ درصدی برای این حزب حکایت دارد که آن را در مسیر قرار گرفتن به عنوان بزرگترین حزب در پارلمان بلغارستان قرار می‌دهد. اما تحلیلگران می‌گویند، بوریسوف ۶۲ ساله بعید است متحدانی برای تشکیل ائتلاف بیابد.

به نظر می‌رسد یک حزب میانه‌رو جدید که با وعده «فساد صفر» جلو آمده است و زیر نظر دو وزیر موقت سابق است که تحصیلکرده هاروارد هستند، بزرگترین شانس احیای مذاکرات برای دولت جدید در کنار دو جناح ضد فساد دیگر و سوسیالیست‌ها را دارد.

این حزب جدید تحت عنوان «ما به تغییر ادامه می‌دهیم» و سوسیالیست‌ها، هر دو از حمایت حدودا ۱۵ تا ۱۶ درصدی برخوردار هستند و به نظر می‌رسد هر دو بتوانند به جایگاه دوم برسند. شعب اخذ رای از ساعت هفت صبح به وقت محلی کارشان را آغاز کردند و رای‌گیری تا ساعت هشت شب به وقت محلی (۱۸ به وقت گرینویچ) ادامه خواهد یافت.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.