کرواسی: دموکراسی در بالکان در خطر است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان روند گسترش اتحادیه اروپا، بحران سیاسی در بوسنی، خشونت پراکنده بین کوزوو و صربستان، بی‌ثباتی سیاسی در مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی، رشد و توسعه را در منطقه به خطر می‌اندازد.

گرلیچ رادمان، وزیر امور خارجه کرواسی به خبرنگاران گفت: وضعیت در کشورهای غربی بالکان در حال بدتر شدن است، تقسیمات عمیق‌تر می‌شوند و ما همچنین این وضعیت را تهدیدی برای دموکراسی می‌بینیم.

رادمان همچنین درخصوص درخواست‌ها برای جدایی بوسنی هشدار داد. وی با اشاره به درگیری‌های قومی دهه‌های اخیر که منجر به فروپاشی یوگسلاوی شد، گفت این اقدامات جدید که انعکاسی از وقایع دهه ۱۹۹۰ است، باید متوقف شوند.

براساس یک نوشته دیپلماتیک که توسط خبرگزاری رویترز دیده شد، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند، درخصوص موضوع “چالش فزاینده” وضعیت سیاسی در بالکان آگاه شدند.

در این اوراق دیپلماتیک که بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: حمایت عمومی برای یکپارچگی اتحادیه اروپا در حال عقب‌نشینی و مسئله ملی‌گرایی و هویت سیاسی در حال افزایش است.

همچنین در این اوراق آمده است که با توجه به اینکه ۱۸ سال است که تلاش‌ها برای عضویت کشورهای صربستان، کوزوو، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا ناکام مانده است، استراتژی این اتحادیه برای آوردن این کشورها به اتحادیه اروپا نیازمند یک حرکت و شتاب جدید است.

بوسنی در حال تجربه جدی‌ترین بحران سیاسی پس از اتمام جنگ در دهه ۱۹۹۰ است.

آلمان، بوسنی را به قطع کمک‌های مالی تهدید و درخواست‌های بوسنی را “غیر مسئول و غیرقابل قبول” توصیف کرده و میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های  بوسنی را یک “متهم خاص” خواند.

پس از جنگ ۱۹۹۲ – ۱۹۹۵، بوسنی طبق پیمان صلح دیتون با واسطه‌گری آمریکا، به دو قسمت خودمختار تقسیم شد. این دو قسمت شامل “جمهوری صرب” و “فدراسیون” که توسط کرواسی‌ها و مسلمانان بوسنیایی است که با یک دولت مرکزی ضعیف مرتبط هستند.

پس از اینکه زوران زائف، نخست‌وزیر مقدونیه شمالی از رای عدم اعتماد اخیر جان سالم به در برد، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت که مذاکرات رسمی عضویت در اتحادیه اروپا باید سریع شروع شود. بلغارستان به علت زبان و دلایل فرهنگی با پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا مخالف است.

بورل با اشاره به مذاکرات عضویت گفت: وضعیت ما بی‌تغییر مانده است. ما در انتظار برگزاری اولین کنفرانس‌ها در سریعترین زمان ممکن هستیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.