اوکراین، روسیه را به توطئه برای “فروپاشی” اروپا متهم کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما،‌ به نقل از روزنامه دیلی میل، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین این دو واقعه نه تنها از هم جدا نیستند بلکه بخشی از یک استراتژی واحد کرملین برای تضعیف و ترک ایجاد کردن در ائتلاف‌های پیونده دهنده اروپایی‌ها هستند که وزنه‌ای متقابل برای قدرت پوتین به حساب می‌آیند.

کولبا، در سخنانی بعد از دیدارهایش در بروکسل با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد: وقتی ما شاهد استفاده تسلیحاتی از مهاجران، اطلاعات دروغ و گاز به همراه سربازان و تفنگ‌هایشان باشیم پس این‌ها عناصری مجزا از هم نیستند.

استولتنبرگ خاطرنشان کرد، ناتو قاطعانه پشت اوکراین می‌ایستد و به روسیه نسبت به هر گونه “اقدام تهاجمی” بعد از مشاهده “متمرکز سازی غیرعادی” سربازانش در طول مرز هشدار داد.

این در حالی است که یک شبکه تلویزیونی حامی پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام داشت، در پی ورود دو کشتی جنگی آمریکایی یو.اس.ا.س مونتی ویتنی و یو.اس.اس پورتر به دریای سیاه برای استقرار به مدت ۱۰ روز در آنجا، تنش‌ها در دریای سیاه به “نقطه جوش” رسیده است.

دیمیتری کیسلیوف،  که بر او لقب “سخنگو و  مبلغ ارشد” پوتین را گذاشته‌اند، اظهار کرد، این کشتی‌ها “به وضوح تلاش دارند تا نقاط ضعف دفاعی ما را برانداز کنند” و ناتو “دارد تهاجمی‌تر از هر زمان عمل می‌کند”.

این در حالی است که حساب‌های کاربری  وابسته به ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا تصریح کردند، دو ناو ویتنی و پورتر که هر دو زیرمجموعه این ناوگان هستند اقدام به ترک حوزه دریای سیاه با هدف بازگشت به دریای مدیترانه کرده‌اند.

اوکراین اعلام کرده ۱۰۰ هزار سرباز روس هم اکنون در طول مرز دو کشور به همراه تجهیزات ماهواره‌ای و رادیویی که برای هماهنگ سازی حملات استفاده می‌شوند، استقرار یافته‌اند.

چند روز پیش آمریکا به هم‌پیمانان اروپایی‌اش هشدار داد حمله روسیه به شرق اوکراین – جایی که چندین سال است شاهد حملات شبه نظامیان جدایی طلب مورد حمایت مسکو بوده – قریب الوقوع به نظر می‌رسد.

هر چند واشنگتن تهدید مشخصی را ذکر نکرد؛ اما روسای اطلاعاتی آن گفتند که هدف احتمالی از چنین حمله‌ای تصرف این منطقه همچون اقدام سال ۲۰۱۴ پوتین در قبال الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه است.

کولبا که روز دوشنبه با پلیتیکو صحبت می‌کرد، این افکار را منعکس ساخته و گفت: «آنچه در امتداد مرز خود می‌بینیم، زیرساخت‌ نظامی پیچیده‌ای است که در زمان تشدید تنش‌ها در بهار ایجاد شدند و به جهت استفاده برای عملیات‌های تهاجمی آماده هستند.

او ادامه داد: من نمی‌توانم در مورد مقیاس دقیق آن عملیات‌ها گمانه زنی کنم؛ اما در سال ۲۰۱۴ قبل از تصرف کریمه توسط روسیه چنین اتفاقی غیرقابل تصور به نظر می‌رسید. بنابراین من نمی‌توانم هیچ سناریویی را در این مرحله رد کنم.

استولتنبرگ گفت: هر گونه تحریک یا اقدام تهاجمی بیشتر از جانب روسیه موجب نگرانی جدی خواهد شد. ما از روسیه می‌خواهیم که در مورد فعالیت‌های نظامی خود شفاف باشد.

انگلیس هم بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و گفت که در مواجهه با اقدام خصمانه روسیه از آن کشور حمایت خواهد کرد.

دولت انگلیس همچنین از  بلاروس به دلیل آنچه تلاش “نفرت انگیز” این کشور برای استفاده از مهاجران به عنوان سلاح علیه لهستان خواند، انتقاد کرده و گفت که با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت لوکاشنکو همبستگی کامل دارد.

سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سوالی درباره تقویت مواضع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین گفت: ما شاهد وضعیت نگران کننده‌ای در آن مرز هستیم. ما همچنان از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده و در مقابل اقدامات خصمانه روسیه به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

استولتنبرگ بیان کرد، تقویت مواضع نیروهای روسیه در مرز – نیروهایی که اوکراین هفته گذشته تعدادشان را ۱۰۰ هزار نفر تخمین زد – خطرناک است، زیرا در صورتی که روسیه تصمیم به دست زدن به”اقدام تهاجمی نظامی علیه اوکراین” بگیرد، زمان هشدار در خصوص این حمله را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مواضع تا حدودی دربردارنده نیروهای نزدیک به مرز روسیه و اوکراین است؛ اما بخشی از آن هم شامل نیروها و قابلیت‌هایی در داخل اوکراین است، به این معنی که آنها در کریمه هستند که به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شد و همچنین ما شاهد شبه‌نظامیان و جدایی‌طلبان مورد حمایت و کمک روسیه در دونباس هستیم که خود آن نیز بخشی از اوکراین است.

یک منبع در ناتو در پاسخ به این سوال که روسیه چگونه در قبال استقرار تجهیزات نظامی خود پیرامون اوکراین عمل می‌کند، گفت:  آنها همان‌طور که در زمان تقویت مواضع ارتش روسیه در بهار  عمل کردند، تجهیزات بزرگ مانند تانک، توپخانه خودکششی و خودروهای رزمی نیروهای پیاده نظام در شب جابه جا می‌شوند تا از انتشار تصاویر افشاکننده آنها در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری شود.

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی نیز روز دوشنبه در حاشیه دیدارش با همتایان خود از اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: غرب نمی‌تواند در حالی که توجه بین‌المللی بر بحران مهاجران در بلاروس متمرکز شده حمله روسیه به اوکراین یا اینکه روسیه دست به ایجاد یک حضور نظامی دائمی در بلاروس بزند را رد کند. من آن را به عنوان یک احتمال رد نمی‌کنم.

این در حالی است که روسیه اخیرا با هشدار دادن در قبال این‌که تنش نظامی با ناتو «تقریباً به وضعیت نقطه جوش رسیده»  لحن صحبتش در قبال این وضعیت را شدیدتر کرده است.

یکی از مجریان یک شبکه تلویزیونی طرفدار کرملین هشدار داد که ولادیمیر پوتین “مطمئن و خونسرد” “آماده است تا در صورت “نقض وقیحانه” مرزهای کشورش، که مسکو آن را همچنین شامل کریمه می‌داند، دست به “نابود سازی” مهاجمان بزند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.