آلمانی‌ها هنوز هم آمریکا را “مهمترین متحد” می‌دانند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی که در میان بیش از ۱۱۰۰ آلمانی و از سوی کانتار پابلیک برای بنیاد کوربر در ماه‌های سپتامبر و اکتبر انجام شد، همچنین نشان می‌دهد که برای اولین بار ظرف این سال‌ها، اکثریت آنها نگرشی منفی به نفوذ روزافزون چین در عرصه جهانی نشان دادند.

در دوران صدراعظمی آنگلا مرکل، آلمان از روابط تجاری قدرتمند با چین بهره برد اما مقامات این کشور درباره رشد وابستگی به دومین اقتصاد بزرگ جهان نگرانند.

براساس نظرسنجی برلین پالس، ۷۱ درصد از پرسش‌شوندگان درباره روابط آلمان با ایالات متحده گفتند که این مناسبات ترانس آتلانتیک را “خوب” یا “بسیار خوب” می‌بینند. این نسبت به ۱۸ درصد سال گذشته که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود، افزایش نشان می‌دهد.  

در این نظرسنجی، ایالات متحده از سوی ۴۴ درصد به عنوان مهمترین متحد آلمان توصیف شده است و پس از آن فرانسه با ۲۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

طبق این نتایج، ۷۳ درصد از آلمانی‌ها خواستار همکاری نزدیکتر با ایالات متحده در عرصه جهانی به ویژه در بحث امنیت و دفاع هستند، ۶۴ درصد از تجارت آزاد با آمریکا حمایت کردند و ۶۳ درصد هم طرفدار همکاری طرفین در بحث حقوق بشری شدند.

نورا مولر، کارشناس حوزه سیاست خارجی در بنیاد کوربر می‌گوید: مایه دلگرمی است که می‌بینیم سال‌های ترامپ باعث بیگانگی برگشت‌ناپذیر میان آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها نشده است. با این حال، باید دید که آنها این روند مثبت ادامه خواهد یافت یا خیر چون شماری از مسائل دو سوی آتلانتیک همچنان حل‌نشده باقی مانده‌ است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، یک اکثریت ۵۵ درصدی از پرسش‌شوندگان نفوذ رو به رشد چین را منفی قلمداد کردند. در مقایسه با روسیه، چین به عنوان “تهدیدی بزرگتر” برای ارزش‌های نظم دموکراتیک آلمان و اقتصاد بازار مبتنی بر اجتماع ارزیابی شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.