چطور رقابت بین آمریکا و چین هر دو را به فاجعه می‌کشاند

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشته است: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا معتقدند که با وجود تایوان به عنوان یک “کاتالیزور”، احتمال افزایش درگیری و کشمکش بین آمریکا و چین وجود دارد. هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نشستی مجازی برگزار کردند؛ با این حال یک مقام ارشد آمریکایی گفت که “هیچ اتفاق و تصمیم جدیدی” درخصوص مسئله تایوان صورت نگرفته است.

با مقایسه سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و بایدن درخصوص چین، شباهت‌ها بیشتر از تفاوت‌ها است. چهار ماه پس از مراسم تحلیف بایدن، کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده سیاست منطقه هند-آرام در شورای امنیت ملی اظهار کرد که رویکردی که رهبران آمریکا از دهه ۱۹۷۰ نسبت به چین اتخاذ کرده‌اند، با شکست مواجه شده است و “الگوی حاکم” در حال تبدیل شدن به یک “رقابت” است. راش دوشی، معاون کمپبل، کتابی “تحسین شده” نوشته است که در قسمتی از آن هشدار داده است که هدف چین، تعویض آمریکا به عنوان قدرت اول جهان است.

مسئله‌ای که توسط هر دو مقام رسمی ناگفته ماند، این است که “رقابت آمریکا-چین” در آینده به چه شکل خواهد بود و چگونه می‌توان از بروز خشونت در این مسئله جلوگیری کرد.

مبادلات بازرگانی بین چین و آمریکا در کل به ۶۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. سرمایه گذاری مستقیم دو-طرفه خارجی در آن سال ۱۶۲ میلیارد دلار بود که ۱۲۴ میلیارد دلار به آمریکا تعلق داشت.

عواقب نظامی هر گونه درگیری “فجیع” خواهد بود. وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالیانه خود به کنگره درباره نیروهای مسلح چین نشان داده است که طی دهه‌های اخیر، چین جنگنده‌های هوایی پیشرفته، زیردریایی، موشک‌های بالیستیک و سیستم‌های مجهز دیگر آماده کرده است و همه‌ی این‌ها یک هدف را تحت عنوان “جلوگیری از حمله نظامی آمریکا” دنبال می‌کنند.

حتی اگر نیروهای آمریکایی به سنگر و استحکامات چین حمله کنند، تلفات و خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. همچنین، از طرفی تلفات و آسیب‌های جدی به چین وارد خواهد شد. اگر جنگ شروع شود و تسلیحات هسته‌ای استفاده شود، همه چیز به مراتب “بدتر” خواهد شد.

بایدن بارها اظهار کرده است که آمریکا از منافع و سرزمین تایوان، که چین ادعای مالکیت آن را دارد، دفاع می‌کند؛ این در حالی است که رسانه‌های ملی‌گرای چین معتقدند که آمریکا بر سر جنگ با تایوان شکست خواهد خورد.

گرچه بایدن معتقد است که نشست حضوری، “علاج و درمان” این مسائل نیست، اما با این حال به “ارزش” دیدارهای حضوری بین رهبران پایبند است. نشست‌های مجازی وی با شی، رئیس جمهوری چین آغاز شده است؛ اما زمان آن فرا رسیده است که رهبران آمریکا و چین برای جلوگیری از تمرینات نظامی خود و درگیری‌های لفظی که ممکن است به جنگ منجر شود، دیدار حضوری با یکدیگر داشته باشند.»

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.