معاون رییس‌جمهور افغانستان: آمریکا فقط برای نیروهای خود تصمیم‌ بگیرد

معاون اول رییس‌جمهور افغانستان گفت: غرب و آمریکا حق دارد درباره نیروهای خود در افغانستان تصمیم بگیرند، اما “این حق مشروع ما هم است که سرنوشت ۳۵ میلیون انسان افغانستان را مطابق با تقویم دیگران، به سازش و معامله نگیریم.”

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری سرویس اخبار تاریخ ما، «امرالله صالح»، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، امروز دوشنبه (18 اسفند) در مراسم هفتمین سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم گفت که در ماه‌های اخیر 60 تن از فعالین مدنی، خبرنگاران، متنفذین و علمای افغانستان توسط کشتار بی‌هدف و پوچ طالبان کشته شده‌اند.

صالح با اشاره به نامه آنتونی بلینکن به اشرف غنی تاکید کرد: روابط ما با آمریکایی‌ها و غرب استوار بر منافع مشترک بنیادی و احترام متقابل است. ما در دو روز گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی یک خط طلایی تعریف کردیم و آن این است که حق رای را از مردم خود نمی توانیم سلب کنیم.

وی هشدار داد که هرگاه در رابطه دوجانبه احترام متقابل وجود نداشته باشد، تمکین به خواست‌های نامشروع برای حذف حق رأی مردم ناممکن است.

وی تاکید کرد که غرب و آمریکا حق دارد درباره نیروهای خود در افغانستان تصمیم بگیرند، اما “این حق مشروع ما هم است که سرنوشت ۳۵ میلیون انسان افغانستان را مطابق با تقویم دیگران، به سازش و معامله نگیریم.”

وی همچنین گفت: «ما از این نامه نه نگران هستیم و نه هم در موضع ما تغییر آمده‌است.»

وی از طالبان خواست تا سیاست حذف را کنار بگذارند و به جای تفنگ به مهر و عاطفه روی بیاورند.

معاون اول رییس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که پاکستان بین آمریکا و طالبان و افغانستان فقط یک پیام رسان بوده و هیچ فشاری بر طالبان وارد نکرده است.

امرالله صالح، هشدار داد که معامله بر سرقانون اساسی و حق رأی مردم افغانستان هرگز پذیرفتنی نخواهد بود.

وی دربارۀ نشست سیاستمداران در ترکیه، می‌گوید که ۲۰ تن با گرد آمدن در یک اتاق نمی‌توانند درباره سرنوشت مردم تصمیم بگیرند، بلکه به گفتۀ او مردم صلح باعزت می‌خواهند.

صالح هشدر داد که اگر چنین شد خودش مثل امام حسین در برابر طالبان و حامیان آنان، ایستاد‌گی خواهد کرد.

وی افزود که «سر اصل انتخابات اگر طالبان با ما به توافق برسند، ما می‌توانیم درباره تاریخ آن حرف بزنیم.» اگر به معاملۀ میان چند تن که نظام و دست آورد‌ها ما و حق رأی را از مردم افغانستان بگیرد، ابدا به آن تن نمی‌دهیم.»

به گزارش سرویس اخبار تاریخ ما، روز گذشته وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به رهبران افغانستان در خصوص دیدگاه دولتش درباره روند صلح افغانستان و اقدامات واشنگتن در این راستا را شرح داده بود.

در این نامه ضمن این‌که بر ضرورت به نتیجه رسیدن روند صلح تأکید شده است، درباره وخامت اوضاع در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی و خارجی نیز هشدار داده است.  وزیر امور خارجه آمریکا خود لحن متن این نامه را « فوری» توصیف کرده است.

انتهای پیام/ ر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.